Friday 20 November 2015

3 Perempuan Yang Aku Cinta dana 3 Wanita Yang Aku Cinta

RM30 termasuk caj pos
hadiah misteri menunggu pembaca bertuah
Teks dan Gambar : Monalita Mansor

Tidak mahu terlalu teruja meluahkan rasa bahagia kerana di sudut hati yang paling dalam, melepaskan diriku pada dia adalah keputusan yang paling sukar dan perit buatmu, perempuan. Maka, tak perlu aku berlebih-lebih tersengih atau ketawa ria seumpama memerah limau sekuat-kuat hati di atas luka yang belum nampak sembuhnya.
“Janji, saya dan mereka tidak diabaikan?” Kau mengenggam jemariku. Kuat, seakan-akan meminta aku berikrar sepenuh hati. Lima pasang mata di depan menikam irisku. Membawa erti yang rencam, sayu dan sukar.
“Kami semua amanat, saya mohon abah ingat apa-apa juga ikrar abah dengan emak dulu.” Lelaki muda yang seirasku itu seakan memberi amaran.
Aku tidak menganggapnya kurang ajar kerana itulah letaknya peranan anak lelaki. Membela keluarga dan memastikan maruah keluarga terpelihara elok sebagai pemimpin kedua selepas bapa. Kau, perempuan, masih terus mengenggam tanganku. Malah kini, kepalamu dilentukkan di bahuku. Manja sekali. Lelaki muda itu tersenyum. Begitu juga dengan adik-adiknya yang lain.
“Jangan lupakan kami, nanti. Selamat pengantin baru,” ujarmu, terus menyembamkan wajah ke dadaku, basah bajuku dek air mata. Aku cuba memahami lantas meleraikan kebimbanganmu dengan sekadar mengusap rambutmu.

Perempuan Tiga
“Awak pasti ke ni?” Kau teragak-agak, meraba pasti daripada tindakanku meletakkan borang yang aku bawa dari pejabat agama tadi.
“Yelah.”
“Boleh ke dia terima saya?” Ragu terus merajai hatimu.
“Awak tak percayakan saya lagi ya? Nak saya tunjukkan surat kebenaran ke?”
“Bukan…awak kena faham. Keputusan ni berat buat saya. Saya bukan sahaja berkahwin dengan awak, tapi dengan dua orang perempuan lagi dalam hidup awak.” Kau membetulkan kedudukan hujung tudung yang sebenarnya tidak senget pun.
“Dulu…masa saya tanya, awak kata awak tak kisah dimadukan?”
“Dulu…” Jari-jemarimu mengais-ngais  sesuatu di birai meja. Aku biarkan sahaja, perang perasaan sudah bermula. Aku tidak mahu ikut campur.

“Kita nak melunaskan…nak sempurnakan sebahagian daripada tuntutan agama. Bukankah awak sendiri yang bacakan petikan tu dulu. Syaitan, menanamkan jarum perosak ke dalam diri anak-anak Adam melalui syahwat. Sebab itu, lelaki dikehendaki kembali kepada isteri sekira- nya jika dia berkeinginan terhadap wanita di jalanan. Saya hanya mahu kembali kepada fitrah, salah?” tanyaku.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung