Monday 16 September 2013

Petaling Jaya Waktu Malam

www.youtube.com
Teks   :  Monalita Mansor

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Tajuk di atas seperti lagu Saloma 'Singapura waktu malam, lampu neon indah berkilauan...' dalam filem Labu dan Labi (babak P. Ramlee bersanding dengan Mariani).


Gambar-gambar yang anda lihat adalah wajah Old Town pada waktu malam.  Saya sukakan kesuraman ini.  Inilah Petaling Jaya Bandar Lama pada waktu sekarang.  9.00 malam.  Tidak terusik dek neon-neon berkilauan dan segala keghairahan pesta dunia di sebalik garisan sempadan sana.

Kawasan estet Effingham seluas 486 hektar ini dibangunkan untuk menampung populasi lebihan penduduk di lembah Kuala Lumpur pada 1952.  Old Town sekarang adalah titik mula terbinanya lokaliti Petaling Jaya dengan pembinaan 800 buah rumah di sekitarnya pada tahun yang sama.

Sejarah penuh Petaling Jaya, bandar inai merah boleh anda baca di dada Perpustakaan Komuniti Petaling Jaya atau Muzium Petaling Jaya.  Kalau anda peminat gambar-gambar lama, terdapat banyak koleksi wajah-wajah muda Petaling Jaya pada awal pembukaannya.


Saya sukakan kesuraman ini.

Anda berhasrat meletakkan jawatan.  Masih berfikir-fikir nak buat apa selepas ini?  Sertai kelas Asas Blog dan Penulisan sebagai persediaan untuk bercerita mengenai pengalaman baru anda.  Mana tahu, pengalaman anda semasa bekerja memberi manfaat pada pembaca yang lain, seperti saya.  InsyaAllah.

Hubungi saya untuk maklumat lanjut.

rujukan
http://en.wikipedia.org/wiki/Petaling_Jaya


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung