Thursday 14 November 2013

Raya Setahun

Teks  : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.

Tajuk di atas tidak memaksudkan agar kita bergembira sepanjang tahun.  Raya dalam pengertian entri ini ialah merasa bahagia dengan kedudukan kewangan setelah beraya sakan beberapa hari di dalam bulan Syawal.  (Atau mungkin sebulan kerana rumah terbuka dibuka sebulan).

Untuk beraya dalam tempoh selama itu, perlulah kita merancang kewangan sebaik mungkin.  Perkara lain yang perlu diambil kira selain pakaian (lihat entri lepas - Selamat Hari Berpada)  ialah makanan.  Kebiasaannya pada hari raya pertama, pada setiap rumah yang kita ziarahi boleh dikatakan meja makan tidak dapat menampung 'kepenuhan' aneka makanan yang menyesak dan menyantak di atas meja. Penziarah pula, tidak boleh makan banyak kerana perlu memberi ruang kepada perut kerana banyak lagi rumah berada di dalam senarai.

Bolehkah pada hari raya akan datang, kita menyediakan tiga jenis kuih sahaja.  Bersama nasi impit, rendang dan kuah kacang.  Cukup.  Jika anda memberi jawapan tidak boleh, saya merasakan anda patut berusaha lagi.  Sememangnya boleh.

Cukuplah untuk berasa rendah diri kerana rumah kita tidak berkuih, tidak seperti jiran A, tidak segah jiran B.  Hentikan.  Lebih baik duit yang kita bazirkan untuk membeli kuih yang kadang-kadang indah rupa dari rasa kita gunakan untuk bersedekah di masjid ataupun pada anak-anak yatim yang tidak terbela.  Bukankah itu strategi dua dalam satu?  Berjimat di dunia, melabur di akhirat.

Wallah hu alam.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung