Saturday, 28 June 2014

Macam-Macam Ada 19 : 101 Kesalahan Yang Dilakukan Oleh Penulis

Setinggi Kilimanjaro, Sedalam Jurang Mariana


Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan. Bismillah.

Apa lagi CMV merepek setinggi dan sedalam ni semua? Penulis, seterusnya kerja anda ialah memastikan penguasaan kosa kata anda luas, tinggi dan dalam seperti analogi yang saya gunakan. Kosa kata adalah storan atau stok perkataan yang perlu anda ada tatkala menulis. Umpama kontraktor pembinaan kelas A, stok barang mentah untuk membina bangunan mesti cukup. Daripada sebesar-besar jentera 'drilling' untuk membina cerucuk sehingga ke sekecil-kecil paku untuk menyatukan kayu dan papan.

Berhenti menggunakan ayat-ayat yang sama dan berulang-ulang dalam karya.
Berhenti menggunakan ayat-ayat klise.
Berhenti menggunakan ayat lewah.
Berhenti menggunakan ayat yang tidak membantu cerita.
Berhenti menggunakan perkataan yang berbeza tetapi membawa makna yang sama dalam satu ayat
BERHENTI.


Saya bawakan contoh ayat yang saya rasa tidak perlu anda gunakan lagi...SUDAH...SUDAH CUKUP SUDAH...


1. sambung xxx tanpa menunggu kata-kata xxx menerangkan kepadanya.
(kata-kata : percakapan memang bertujuan untuk menerangkan. Lalu apa perlu ditulis kata-kata untuk menerangkan?) 

**xxx adalah nama watak

2. Seketika kemudian, deruan enjin motor yang kuat berbunyi semakin sayup bunyinya.
(Enjin motor memang berbunyi diterangkan dalam perkataan 'kuat berbunyi' tetapi diberitahu lagi 'bunyinya' di akhir ayat)


3. ujar xxx sambil menjeling melihat isterinya.
(menjeling adalah perbuatan melihat menggunakan ekor mata - perlukah lagi perkataan melihat?)

4.Hingga xxx yang berada di sebelah suaminya beberapa kali menguap, ngantuk.

(ada orang menguap sebab nak main golf ke? tak ada kan. Tak perlu diberitahu ngantuk kerana menguap memang sinonim dengan keadaan hendak tidur)
(ngantuk - kata dasarnya ialah kantuk)



5. Terdengar suara suaminya memanggil namanya dari luar rumah.
(nya - menggambarkan situasi hanya dua orang sahaja di dalam latar. Suara, nama, tidak perlu diletakkan kerana memanggil adalah perbuatan berkaitan dengan suara. Seme
ntara nama - sudah tentulah dipanggil nama watak, bukan harimau, zirafah atau kuda belang!)



6. xxx terus meletakkan telefon rumah di atas ganggangnya tanpa menunggu anaknya berkata-kata
(perkataan yang sesuai bagi menggantikan telefon rumah adalah gagang telefon kerana yang diletak adalah gagang telefon)
(ejaan ganggang sepatutnya dieja  g-a-g-a-n-g)



7. 
Sekali lagi xxx menggangguk tanda setuju(secara dasarnya perbuatan mengangguk adalah untuk menyatakan persetujuan, kecuali diterangkan sebaliknya. Maka, perlukan kita tulis perkataan tanda setuju itu?)



8. 
Serta merta dia melambai memanggil gadis 

(melambai dalam petikan ini jelas memberitahu bertujuan untuk memanggil. Perlukah lagi perkataan memanggil?)


9. Dia yang melihat segera menghampiri.

(Perkataan segera menghampiri adalah respon daripada perbuatan melihat perbuatan watak lain yang berkomunikasi dengan watak ini. Perlukah perkataan melihat?)


10. Diangkatnya tangan melihat jam di pergelangan tangannya, masa sudah melepasi jam tujuh suku petang

(perbuatan melihat jam di pergelangan tangan adalah rentetan daripada perbuatan mengangkat tangan. Tidak perlu menerangkan (show) pada perkara yang tidak membantu.)


Contoh di atas saya simpulkan berpunca daripada kekurangan penguasaan kosa kata di dalam Bahasa Melayu. Sebagai penulis, penting bagi kita mempunyai kelebihan ini untuk memberi gambaran tepat dan terperinci untuk memastikan isi cerita sampai kepada pembaca. Salah satu cara menambah kosa kata ialah MEMBACA. Tiada cara lain...

Wallah hu alam.

Sertai kami seandainya anda sudah bersedia. Pakej kelas penulisan bermula dengan RM250.00

1. Kelas asas blog dan penulisan - online & offline
2. Kelas asas blog dan fanpage mula bisnes - online & offline
3. Kelas asas blog dan penulisan kreatif
4. Kelas belajar iklan mudah.my
5. Kelas urus akaun wahm/soho - daftar di http://kelasonlineurusakaunbisneskecil.blogspot.com
6. Kelas penulisan ebook pertama - online dan offline
7. Kelas online bina blog borong telekung solat (terhad kepada 30 orang sahaja)
8. Pendaftaran Pengurus Online
9. Projek Duit Raya di http://projekduithariraya.blogspot.com (Pakej untuk bulan puasa, raya dan rumah terbuka. Stok sedia ada)

Servis yang kami tawarkan:
1. Tempahan blog bisnes - siap 3 hingga 5 hari




2. Beriklan di SOHO directory juga bersama pautan 750 blog

cari saya di :

emel : monalitamansor@gmail.com
whatsapp : 011-197337269
facebook : Monalita Mansor



Friday, 27 June 2014

Macam-Macam Ada 18 : 101 Kesalahan Yang Dilakukan Oleh Penulis

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

Dia mencapai pen lalu ditulis dia pada kertas itu. Dia kemudian berjalan menuju ke tingkap rumah dia dan dibuka dia daun jendela sebelah kiri sahaja. Dia menarik nafas dalam-dalam. Terasa di dalam paru-paru dia udara segar mengalir masuk. Nyaman dan menyegarkan. Dia ternampak emak dia. Emak dia tersenyum memandang dia. 

Dapatkah anda temui kejanggalan di dalam petikan di atas? Apa yang tiada? Ganti nama diri 'nya' bukan?
Cuba baca pula yang ini.

Dheza Adriana mencapai pen lalu ditulisnya pada kertas itu. Dheza Adriana kemudian berjalan menuju ke tingkap rumah dia dan dibuka Dheza Adriana daun jendela sebelah kiri sahaja. Dheza Adriana menarik nafas dalam-dalam. Terasa di dalam paru-paru Dheza Adriana udara segar mengalir masuk. Nyaman dan menyegarkan. Dheza Adriana ternampak emaknya. Emak Dheza Adriana tersenyum memandang Dheza Adriana.

Apa lagi kejanggalan yang ada di dalam petikan ini?
1. Tiada ganti nama diri orang ketiga - dia
2. Nama watak panjang dan menyusahkan.
3. Bazir ruang
4. Karya menjadi longgar

Saya tidak mahu menyentuh isu mengembangkan watak atau perwatakan. Saya hanya ingin menyentuh soal ganti nama diri orang ketiga dalam hukum tatabahasa iaitu dia, ia dan -nya. -Nya adalah kata nama untuk menggantikan tempat dia. Yang membawa maksud kepunyaan.

-nya tidak boleh menggantikan ia atau dia sebagai pelaku di dalam ayat. Maksudnya -nya tidak boleh digunakan pada permulaan ayat.
Contoh:
Dheza Adriana ternampak emaknya   - BETUL
Dia ternampak emaknya                    - BETUL
Nya ternampak emaknya                   - SALAH

Para sahabat penulisku, walaupun kalian merasakan subjek -nya dan dia kelihatan remeh, inilah yang berlaku pada kebanyakan karya penulis baru yang saya terima. Saya bukanlah editor, sekadar membantu mencantikkan karya mereka. Saya juga bukan pakar tatabahasa. Saya cuma penulis biasa. Tiada yang luar biasa pada saya. Saya juga mendepani isu sama seperti dilalui oleh penulis lain. Hanya, saya ingin penulis muda menulis dengan baik.

Menulislah dengan bermaruah, dengan bahasa yang baik, dengan plot yang baik. Sebagaimana kita membaca Al Quran, mula-mula dibaca, kemudian dibaca dengan tartil, kemudian mengetahui makna dan memahaminya. Seterusnya mengadaptasi pengajarannya dalam proses kehidupan.

Wallah hu alam.

Anda mahu mula bisnes tetapi tidak ada produk?
Kini anda tidak perlu risau lagi.

Berdaftarlah Sebagai Rakan Niaga Akademi Bekerja Di Rumah!!!

Anda akan mendapat Satu Blog Bisnes yang membolehkan anda menjalankan operasi perniagaan hanya dari rumah sahaja.
Anda hanya perlu mempromosikan pakej-pakej jualan dan produk-produk yang ditawarkan oleh Akademi Bekerja Di Rumah. Kami sediakan tapak untuk anda berniaga tanpa perlu keluar dari rumah. Apa yang anda perlukan hanyalah kesungguhan, fokus dan komited serta yang utama komputer atau laptop dan talian internet.

Apa yang kalian dapat ialah satu blog tersedia dengan pautan:


1. Logo Akademi Bekerja Di Rumah
2. Logo rasmi SOHOdirectory
3. Kelas-kelas Online
4. Pakej Ebook Mula Bisnes/Ebook
5. Ruang Periklanan

Yang membantu menjana pendapatan anda TANPA PERLU KELUAR DARI RUMAH. HANYA HUJUNG JARI SAHAJA!!!

 

Thursday, 26 June 2014

Macam-Macam Ada 17 : 101 Kesalahan Yang Biasa Dilakukan Oleh Penulis

Salah Masuk Tandas!


Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

Pernah berlaku dalam hidup anda insiden salah masuk tandas,atau sengaja buat-buat salah masuk atau main redah sahaja sebab perut dah diamuk tsunami, tandas perempuan pulak penuh atau berkunci dengan mangga sebesar penumbuk budak?

Insiden ini juga berlaku dalam dunia penulisan. Namun begitu, bukanlah kes penulis salah masuk tandas, ataupun 'menskodeng' tandas berlainan jantina kerana mencari ilham. Salah masuk yang saya maksudkan ialah sesukanya menukar POV ketika menulis.


POV dalam istilah biasa ialah sudut pandangan. Anda, penulis perlu maklum mengenai sudut pandangan yang perlu anda gunakan sebelum anda menulis. Jika anda menggunakan sudut pandangan orang pertama iaitu 'saya', 'aku' atau 'kami', pastikan anda berada di trek sehingga ke perkataan tamat di penghujung cerita.
Begitu juga sebaliknya jika anda menggunakan sudut pandangan orang ketiga, sama ada serba tahu atau terhad, pastikan anda jangan pandai-pandai mengaku watak itu sebagai 'aku' tanpa sebab.

Monolog dengan naratif sudut pandangan orang ketiga adalah berbeza. Monolog adalah ungkapan di dalam hati, atau suara hati watak dengan diwakili tanda pembuka dan penutup kata ('). Manakala naratif orang ketiga, tidak akan menggunakan ganti nama aku, kecuali dalam dialog. Faham? tak faham....saya bawakan contoh.

Contoh 1


Mak Tom meninggalkan anak gadisnya, termanggu-manggu keseorangan. Hidayah yang tiba-tiba muncul di hadapan pintu bilik di peluknya erat. Mak andam yang berdiri di hadapanku mula meletakkan barang-barang andamannya di meja solekku

Mak Tom, anak gadisnya, ganti nama diri 'nya' menunjukkan petikan ini menggunakan POV3 - iaitu sudut pandangan orang ketiga. Daripada bukit mana timbulnya 'ku' pada perkataan hadapan dan solek?

Contoh 2
`Terima kasih sayang,’ bisik Aizat ke telinganya. Redup pandangan matanya menatap wajah kekasih yang kini menjadi miliknya yang abadi. `Ya ALLAH, terima kasih kerana KAU telah memperkenankan permintaanku ini. Amin.’ Doanya dalam hati.

            “Aizat, bergambar dulu, buat kenangan. Lepas ni nak sanding pulak,” Nazrul bersuara sekaligus mengambil gambar kami berdua dengan penuh semangat.

Jangan keliru dengan kehadiran 'ku' dalam ayat perenggan pertama kerana 'ku' berada di dalam dakapan (') dan fungsinya betul sebagai monolog. Bagaimanapun, sekali lagi, bagaimana pula perkataan ganti nama 'kami' iaitu ganti nama diri orang pertama boleh berada di tengah-tengah ayat yang kedua?

Fikir dan renung. Selamat Menulis

Akademi Bekerja Dari Rumah kini sudah mencapai lebih 600 blog dan pendaftaran kini, alhamdulillah setiap hari.
12 guru online sedang bertugas. 22 kelas secara online sedang berlangsung setiap hari. 

Kami menawarkan dua kelas online di bawah.
1. Kelas asas blog dan penulisan

2. Kelas asas blog dan fan page khusus untuk bisnes

3. Kelas belajar iklan di mudah.my

4. Kelas penulisan kreatif online, (Yuran RM250, dua ebook rujukan)

Selepas pilih kelas, pilih yuran1, yuran2, yuran3, atau

yuran4. 

Kemudian daftar dan isi borang pada ruang disediakan.


Yuran 1: RM150
Sebuah ebook rujukan-ebook asas blog

Yuran 2: RM180
Tiga buah ebook- ebook asas blog, ebook mula bisnes butik online, ebook super wahm super mom


Yuran 3: RM200
Empat buah ebook- asas blog, ebook mula bisnes butik online, ebook super wahm super mom
Percuma- 101 Idea Home-Based Bisnes


Yuran 4: RM300
Untuk dua kelas serentak, 3 ebook rujukan, asas blog, bisnes butik, 101 idea home based bisnes

emel : monalitamansor@gmail.com untuk keterangan lanjut. 

Tuesday, 24 June 2014

Macam-Macam Ada 16: 101 Kesalahan Yang Dilakukan Oleh Penulis

Roti Canai Garing Berkuah Kari 


Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

Saat menatap roti canai yang garing tapi kuah karinya 'ado' dalam terma bahasa slanga sekarang, saya terfikirkan sesuatu. Karya sama ada berbentuk pop atau sastera di Malaysia seumpama roti canai. Terpulang kepada pembuatnya, bermula daripada segi bancuhan, sehingga mencanai dan proses akhirnya iaitu garing atau tidaknya.

Kemudian, kita akan cecah dengan kuah dal,kari, sambal, kuah sardin, waima susu ataupun gula, mengikut selera kita. Bagaimanapun, roti canai itu nanti akan bertukar rasa sebaik dicecah dengan bahan campuran tersebut. Kalau enak kari, dal atau sambal, maka bertambah enaklah rasanya dan makin berselera kita menikmatinya. Begitu juga sebaliknya.

Cerita yang menarik adalah roti canai. Saya analogikan begitu. Ada penulis pandai bercerita. Ceritanya lain daripada yang lain, ada twist, ada boom, ada konflik umpama roti canai yang sudah diadun sesedap rasa kemudian dicanai di atas api sederhana.

Namun begitu, dia gagal mempersembahkan cerita. Dia gagal memasukkan gaya bahasa, tatabahasa lintang pukang, maksud tak sampai, ejaan salah, dialog berjela-jela, naratif tak membantu cerita, lucah, ganas, atau tidak menepati etika penulisan - analoginya, kuah roti canainya terlampau masam, masin, basi atau terlampau pedas.

Ada juga penulis yang memang tak pandai bercerita. Cerita klise amat, dah 10 orang penulis terdahulu buat cerita tu...dia nak buat lagi. Degil sesangat TETAPI dia pandai merencah kari, dal dan sambalnya. Ceritanya yang klise menjadi menarik dengan garapan yang cantik, bahasa yang waima tak tersusun tapi mudah difahami pembaca, punch line yang bersahaja (bak kata Hayati Ahmad)

Maka, terpulang pada anda, lihat kekuatan anda. Sama ada anda pembuat roti canai yang mahir ataupun penumis kari, dal dan sambal terbaik. Semuanya di tangan anda.



Entri ini saya tulis berdasarkan pemerhatian saya terhadap karya-karya pop tempatan.

*****

Ingin menambah pendapatan di bulan Ramadhan?

[BISNES ONLINE GAYA M.U.D.A.H] 
Kenapa mudah?
>>boleh lakukan secara online oleh suri di rumah
>>boleh dilakukan secara part time ketika masa rehat oleh suri bekerjaya
>>tak perlu simpan stok
>>sekali yuran pendaftaran sahaja 
>>penghantaran diuruskan pasukan khas

Alhamdulillah, ahlan wa sahlan pelajar jun 2014, kami sedang rancak menerima pendaftaran untuk kelas mula bisnes
- Kelas telekung solat borong dan runcit
- Kelas mula bisnes makanan sunnah
- Kelas mula bisnes projek raya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung