Friday, 15 November 2013

Bajet Rumahtangga : Nilai Seketul Sabun

Teks  : Monalita Mansor

Gambar : Koleksi Peribadi dan Carian Google


Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.


Masih ingat pada sabun berwarna hijau di dalam gambar di sebelah kanan?  Bagi generasi 1990-an dan 2000-an, mungkin tidak pernah tahu bahawa benda itu adalah sabun.  Sabun yang digunakan untuk membasuh pinggan, membasuh baju, membasuh badan satu ketika dahulu.


Hari ini, jika kita menggunakan sabun buku daripada jenama terkenal untuk membasuh pingganpun, hati sudah was-was.  'Bersih ke tidak, bersih ke tidak'?  Perasan atau tidak, kita melakukan pembaziran menggunakan sabun yang berjenis untuk berbagai cucian, walaupun sebenarnya tujuan sabun itu sendiri untuk 'mencuci.'  


Serbuk pencuci dijadikan khas sebagai sabun pencuci kain - harganya RM8.50

Pekatan pinggan mangkuk khas untuk mencuci pinggan      -  harganya RM4.50

Sabun mandi memang khas untuk mencuci badan               - harganya RM1.20

Pencuci muka memang khas untuk mencuci muka              -  harganya RM5.50

Katalah ada pencuci-pencuci 'khas' lainnya                        -  harganya RM10.00

 

Mari kita berapakah jumlah yang kita gunakan untuk 'mencuci' - lebih kurang RM30.00!

 

Berapa pula harga sabun serba guna jenama Cap Kapak dan Cap Buruh yang boleh mencuci segala-galanya sebelum semua bahan di atas dicipta?  Mungkin RM5.00 bersamaan RM0-80 puluhan tahun dahulu.

 

Hakikatnya, minda kita telah diperangkap dengan anggapan 'khas' sebegitu.  Menjadi satu kehinaan pula apabila kita terjumpa seseorang itu masih menggunakan sabun basuh yang dipotong dua untuk membasuh pinggan.  "Eii...bersih ke?  Nanti pinggan berbau sabun basuh kain.  Nanti tangan mengelupas. Nanti itu, nanti ini."  


Lalu, ada baiknya kita berfikir semula tentang keperluan bahan pencuci yang banyak ini.  Keperluan dan kemewahan atau sekadar perangkap minda?  Saya sekadar membuka minda, tindakan seterusnya untuk mengubah wajah kewangan keluarga di tangan anda.


Wallah hu alam.


Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif akan bersiaran pada Disember 2013.  Pra-pendaftaran dibuka sekarang dan anda akan mendapat e-book kumpulan cerpen Rautan Takdir tulisan Monalita Mansor dan e-book kelas Asas Blog tulisan pn. Masayu Ahmad.


No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung