Tuesday 1 October 2013

Ketahui Hak Kita

Teks   :  Monalita Mansor
Gambar:  Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga

Di dalam apa juga bidang yang kita ceburi, hatta menjadi suri rumah sekalipun, kita perlu berpijak di bumi nyata.  Kita perlu mengetahui hak kita, apa sekatan yang harus kita kenali dan hindarkan dan bilakah masa untuk bertindak seandainya hak kita dicabuli.

Siapapun anda, pasti anda pernah mendengar pergulatan di antara penulis dan penerbit mengenai KOMSAS ataupun hak cipta sebuah karya yang menjadi fenomena di pawagam satu ketika dahulu.  Anda, akan membuat pertimbangan dan pendapat sendiri berasaskan logik anda bukan.
 Tetapi, kesemuanya itu mempunyai penjelasan undang-undang dan harus diketahui secara jelas.

Dalam sesi santai bersama teman-teman sasterawan Kayvan Ahad lepas, saya berkesempatan meleraikan semua pertanyaan yang terpunduk di dalam kepala.  Kesemuanya.  Sekarang, saya sudah tahu membezakan di antara hak penerbitan dan hak cipta penulis.  

Saya juga sudah mengetahui tempoh edah sesebuah karya sebelum ia boleh dilarikan ke tempat lain untuk tujuan terbitan.  Saya juga mendapat pencerahan yang benar-benar cerah tentang royalti dan honorarium.

Saya dengan bangganya mengumumkan, alhamdulillah, saya sudah tahu hak saya.  

Kelas Asas Blog dan Penulisan tidak memperincikan hak penulis.   Tetapi ia memberi hak kepada anda sebagai manusia untuk memperolehi ilmu yang bermanfaat dan membantu meningkatkan graf ekonomi keluarga.

Anda akan belajar teknik penulisan yang betul di blog.  Anda akan diajak mencerna minda untuk menjana ilham supaya anda dapat terus menulis secara konsisten, menarik trafik dan menukarkan pembaca menjadi pelanggan.

Semuanya di kelas Asas Blog dan Penulisan Fan Page (Asas Bisnes).  Maklumat lanjut, hubungi Monalita Mansor di Facebook atau emel: monalitamansor@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung