Wednesday, 16 October 2013

Teknik Menulis Santai dan Permai Gaya Cik Mon - 6

Teks : Monalita Mansor daripada monazman.blogspot.com

Thursday, 31 January 2013

Gambar : Carian Google dan Koleksi Peribadi


Bertemu lagi. 
Kita mengupas sedikit lagi berkenaan tema dan persoalan.
Begitupun barang harus diingat, sahabat-sahabat hamba.  Adapun nota yang diperturunkan di sini adalah sekadar penambah ilmu.  Menulis adalah proses yang panjang dan ruwet.
Sentiasa positifkan diri bahawa apa-apa kesulitan yang dilalui sepanjang proses yang panjang itu nanti adalah ujian.  Allah tidak mengadakan syurga dan neraka sia-sia.  diberikan ujian buat hambaNya untuk mengetahui siapa yang layak ke syurga dan sebaliknya.

Sepanjang perjalanan itu nanti, kita akan menemukan dengan sendirinya apa sahaja elemen-elemen teknikal yang Che’ perturunkan sedikit sebanyak.  Ibaratkan diri anda dalam perjalanan menaiki bas.  Anda mungkin pernah melalui laluan itu dengan bas ekspres.  Tapi apabila anda menaiki bas henti-henti, setiap hentian merupakan pengalaman pengamatan yang baru buat minda. 
Che’ lah drebar bas ekspres itu, manakala anda drebar bas henti-henti.  Kutiplah dan buat penilaian pada setiap singgahan anda.
Okey.
Dalam konteks sastera, persoalan adalah isi-isi kecil yang menguatkan tema.  Sebagai contoh,  sebuah karya bertemakan misteri.  Persoalan-persoalannya ialah, dari mana kejadian bermula. Bagaimana ia menjadi misteri.  Siapa sebenarnya yang misteri, kenapa ia menyembunyikan perkara itu sehingga menjadi misteri.
Che bawakan satu lagi contoh (ini pemahaman che’) – tema kasih sayang.  Anda harus bijak menimbulkan pelbagai macam persoalan atau masalah untuk diselesaikan oleh watak atau kalau anda bijak dan merancang untuk menyusahkan pembaca anda.  

Susahkan mereka!  Risiko, anda tanggung sendiri.  Apapun tema atau persoalan, harus dibantu oleh aspek-aspek lain yang akan mengukuhkan lagi plot.  Jika keliru, gunakan formula karangan autobiografi ‘Saya sebatang pen’.
Persoalan dlm autobiografi saya sebatang pen:-
Siapa /apa                                -           pen/aku
Kenapa     
                               -           untuk menulis/Bantu buat kerja sekolah,   
menanda buku, menandatangan autograf (contoh)
mana  
                                      -           kilang/dlm kotak/kedai buku/bekas pensil/sekolah
bagaimana 
                              -           dibuat/dibungkus/dijual/digunakan/dibuang
Jika anda membaca karya J.K. Rowling sekalipun, itulah persoalannya.  Siapa Harry Potter.  Kenapa dia mengembara.  Di mana dia mengembara.  Bagaimana dia mengembara.  Bermakna, mahu tak mahu karya yang baik, perlukan banyak persoalan dan sama ada ia perlukan jawapan atau tidak – memerlukan bantuan gaya bahasa, watak, latar dan plot yang akan dibincangkan seterusnya.
Pendek sahaja untuk hari ini.  Kalau kurang mengerti, boleh pm che’.  Atau anda inginkan karya anda dibedah secara maya, boleh pm che’ seperti yang che’ buat pada karya.  Che’ cuba membantu apa yang patut, dan sebenarnya bila membaca karya-karya kalian, che’ juga belajar mendalami apa yang che’ tahu samar-samar sahaja sebelum ini.  

che' tak sebagus mana, tapi che' nak berkongsi.  

SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH, 
Che' Mon.

* Sharif Shaary, Rahman Shaari, Mohd Rosli Saludin, 2012 Kupasan & Kajian KOMSAS Tingkatan 2, Sasbadi Sdn Bhd

*  www.bmspm.net/aspeksastera.htm#atas 

*Othman Puteh, 1992 Persediaan Menulis Novel, DBP
 
Kelas Asas Blog akan melangkah ke dimensi baru, tetapi untuk anda yang masih mahu menyertai dengan tawaran-tawaran menarik, ia masih dibuka seperti biasa.  Hubungi saya untuk masuk kelas.

No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung