Wednesday 11 September 2013

Soalan Lazim - FAQ

Teks     :  Monalita Mansor
Gambar :  Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga

Sebagai penutup bagi topik Akaun Semasa ini, saya lampirkan soalan-soalan terpilih yang biasanya ditanya.  Saya berikan di dalam dua versi.  Bahasa Melayu dan Inggeris.  

Apakah perbezaan di antara cek perintah dan cek pembawa?

Cek perintah adalah cek yang dikeluarkan untuk dibayar kepada penerima sama ada individu atau entiti yang tertera namanya di atas cek.  Perkataan 'atau pembawa' juga dibatalkan.

Cek pembawa ialah cek yang dikeluarkan untuk dibayar kepada pembawa cek tersebut - biasanya cek tunai atau perkataan 'atau pembawa' tidak dibatalkan tetapi perkataan 'akaun penerima sahaja' dibatalkan dengan tanda tangan pengeluar cek.  

What is the difference between order cheques and bearer cheques?
 
Order cheques are cheques written to be paid to a specific person or entity (the payee) named in the cheque.  The words "or bearer" are cancelled out

Bearer cheques are cheques written to be paid to the person who holds the cheque (the bearer). An “order cheque” can be a “bearer cheque” if the words “or bearer” are not cancelled out. Sometimes, the cheque may be issued to pay “Cash".  Today, the cheque with words 'Cash' and "account payee only" signed by accountholder means cash cheque.

 In general, issuing of cash cheques is not encouraged as they are exposed to risk of fraud. Some banks may charge a fee for encashment of third party cheques.

Apakah cek jurubank/draf jurubank?

Ia adalah cek perintah yang dikeluarkan oleh pihak bank setelah kita membuat pembayaran dan arahan kepada pihak bank.  Dengan ini, dana cek tersebut dijamin oleh pihak bank.  Cek ini biasanya digunapakai untuk pembayaran yang melibatkan jaminan wang seperti deposit kereta, rumah, pembelian tender dan sebagainya.

What is a banker's cheque/bank draft/banker's draft?

This is a cheque drawn on the bank. This means that payment is guaranteed by the bank. It is often used in situations where the payment needs to be secured, e.g., payment for a large purchase item such as a car or house.

Adakah bank mempunyai hak untuk meminta saya menutup akaun dengan mereka?

Dapatkan penjelasan untuk alasan itu daripada pihak bank.  Walau bagaimanapun bank berhak untuk menutup sesuatu akaun yang tidak dikendalikan dengan baik.  Di samping itu, pengendalian akaun tersebut mestilah mematuhi peruntukan AMLA 2001 (Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram)

Does the bank have the right to request that I close my account with them?

You should enquire from your bank the reason(s) for this. However, banks have the right to close any account that is not satisfactorily operated. In addition, the conduct of the account must be in compliance with legislation such as the Anti-Money Laundering Act 2001.

Dapatan : www.bankinginfo.com


Kelas Asas Blog dan Penulisan Fan Page untuk bisnes masih dibuka.  Terbuka untuk semua, belajar menulis entri sehinggalah ke merasmikan kedai online sendiri.  PM saya di facebook atau emel ke monalitamansor@gmail.com untuk masuk kelas. 


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung