Wednesday 11 February 2015

Menambah Arkib Watak

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Orang kreatif ni kadang-kadang dia berkait-kait. Yelah, kepala otak kita tu kan berselirat wayarnya di sana sini. Ada penulis yang bersekali dengan kemahiran mengambil gambar. Ada juga yang mempunyai memori yang sangat kuat sehingga boleh mengingat sehingga 300 km/sejam (pebenda tah!)

Ada baiknya juga kita mempraktiskan mengambil gambar sesuatu yang kita rasakan unik untuk disimpan dalam arkib perwatakan kita. Maka, penulis, bukalah biji mata besar-besar dan kalau tak cukup power, tambahlah power untuk melihat apa juga yang ada di sekeliling kita sebagai sumber untuk dimampatkan dalam karya kita.

Bagaimanapun, dinasihatkan JANGAN melakarkan perwatakan yang :

1. berbeza daripada asal tetapi tak ada kronologi. Contoh mula-mula dia ni jahat macam lanuna (lanun - dalam bahasa Arab, bermaksud yang dilaknati. Jangan disumpah anak-anak dengan perkataan ini!)Tiba-tiba jadi baik tak pasal-pasal tanpa sebab musabab. Tolong jangan menipu. Allah marah, pembaca pun bengang!

2. perwatakan perfect - bukan lagi perfect 10 dah perfect 100 dah. Mana ada dalam dunia manusia cam gitu!

3. Tiru orang sebenar - jangan kau. Nanti disamannya!

4. Jangan terlalu stereotaip. Dia mesti unik daripada watak lain. Manusia secara lahiriahnya kan ada ciri-ciri yang membezakan di antara satu sama lain kan?

"Watak fiksyen harus kekal dalam watak mereka hinggala terjadi sesuatu yang mengubahnya" - Victoria Hanley



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung