Thursday 12 February 2015

Merangka Atau Membelasah? Suka Hatilah!

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

Kata Victoria Hanley, untuk membuatkan kita menulis suatu cerita, kita kenalah mulakannya. Kalau dok hadap aje pc tu, laptop tu mengharapkan tangan ajaib keluar dari celah jari tolong taip, tolong kirim salam ye, tuan-tuan dan puan-puan sekelian.

Sekarang ni, yang menulis adalah diri kita. Keselesaan kita, passion kita. Maka, tulislah ikut selesa kita. Nak tulis rangka dulu ke, nak belasah terus taip dalam gajet dulu ke, nak tulis atas kertas dulu ke, tak kisah. Jadi, janganlah terkujat kalau anda ke bengkel penulisan dan pengajar memberikan step by step 4W 1H untuk dibuat. ITU PANDUAN SAHAJA.

Pada akhirannya, keputusan di hujung jari anda yang sepuluh itu.

Anda boleh mulakan dengan konflik dulu, anda boleh mulakan dengan menghuru-harakan watak anda. Atau anda boleh biarkan watak anda bersenang lenang dulu, kemudian disumbat dengan konflik sedikit demi sedikit. Lantaklah macam mana pun, janji anda menulis!

Aristotle direkodkan sebagai berkata : waktu terbaik untuk memulakan cerita adalah semasa adegan sedang berlangsung. Macam mana tu? Menulis aje dulu.....

1 comment:

  1. nak mula dengan menjerit dan menangis pun, boleh kan, Cikgu?

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung