Wednesday 14 May 2014

Kaver Cadangan Mentua Aku Shogun Tokugawa

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Manuskrip asal karya ini sebenarnya saya berikan tajuk Pergilah Lara. Ini berikutan kisah Nayla (protagonis) yang akhirnya menemui bahagia selepas cintanya putus di tengah jalan bersama Aizat. Puncanya kerana Puan Mariam, ibu Nayla menentang habis percintaan mereka. Apabila mereka nampaknya bagaikan tak boleh dipisahkan, Puan Mariam akhirnya mengalah, tetapi rupa-rupanya dia mengundur untuk menghantar satu hentaman dan hentakan emosi yang tak terlawankan oleh kedua-duanya. 


Kemudian, saya tukar kepada Ilham Bahagia, sebagai menggambarkan kebahagiaan yang dilalui Nayla selepas segala duka termasuk diuji dengan gambar porno bersama bekas majikannya. Setelah berbincang dengan adik-adik NiN saya (Nur Dila, Intan dan Nurhidah) mereka mencadangkan tajuk Sememangnya Aku Cinta kerana terdapat penegasan di situ, tentang perasaan cinta semua watak sama ada protagonis atau antagonis.


Bagaimanapun, saya dinasihatkan menukar lagi tajuknya kepada Mentua Aku Shogun Tokugawa untuk menakluk pasaran. Tajuk ini juga hasil perbincangan dengan NiN dan Fumi Hakimi, manakala kaver ini dilakar sepenuhnya oleh Nurhidah Halun.

Mentua Aku Shogun Tokugawa, sebenarnya mengambil sudut pandangan Aizat tetapi dalam skop pemikiran Nayla. Nayla tahu akan kegarangan emaknya, sehingga pernah membayangkan lehernya dipancung dengan pedang Shogun tu, katana namanya. Puan Mariam pernah mengugut akan melakukan sesuatu hukuman sehingga ke tahap paling brutal - pancung dan Nayla percaya emaknya boleh melakukannya. 

Bagaimanapun,naskhah ini masih belum meninggalkan elemen ilmu dan gaya bahasa semi-sastera sebagai 'trade-mark' penulis. 


Nota : Penulis cenderung melakukan kesalahan tatabahasa dan ejaan di kala menulis dalam keadaan tertekan. Jadi, baca hasil tulisan anda lebih daripada sekali sebelum berpuas hati.



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung