Sunday 11 May 2014

Hidup Sebuah Novel

...sambungan kisah Cerita Hari Ibu (klik untuk baca)

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Tiada gambar boleh menggambarkan perasaan penulis kala ini...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Hidup ini sebuah novel, betul? Penulisnya tentulah Allah. S.W.T. Ceritanya lengkap. Mengikut kronologinya. Sedar atau tidak, kita sedang mengikut plot aturan-Nya. Saya yang suka menulis pun tidak menyangka, kisah hidup saya sehebat kisah di dalam novel.

Saya bawakan kisah seorang lelaki yang suka merantau. Sudah menjadi adatnya lelaki yang berasal dari tanah Dato' Perpatih. Cukup umur sihat badan, maka merantaulah mereka kerana bak kata Waris, lelaki kalau campak dalam hutan pun boleh lagi cari makan. Ketika merantau, lelaki ini bertemu jodoh bukan sekali, malah berkali-kali di sepanjang singgahan perantauannya.

Termasuk singgahannya di sebuah kampung bernama Kampung Sungai Kepong. Menurut cerita, daripada saksi yang sudahpun meninggal dunia, perkahwinan lelaki itu dengan perempuan muda yang cacat fizikalnya berlangsung mudah. Lelaki itu sedang minum di kedai kopi, kemudian ditawarkan berkahwin oleh ibu tiri perempuan itu.

Kucing, harimau atau apa sahaja tidak akan menolak hidangan, apatah lagi percuma dan ditawarkan pula. Ya, mereka dikahwinkan dan usai malam pertama, perempuan muda itu ditinggalkan. Langsung. Titik dan tidak kembali.


Bersambung...

Nota : kata jamak apabila bertemu dengan imbuhan hendaklah dirapatkan contoh : tidak upaya : ketidakupayaan, rumah tangga : berumahtangga. 




No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung