Thursday 15 May 2014

Cahaya Buat Insan Lain

Jambatan Gantung, tarikan terbaru di Kuala Semantan, Temerloh
Teks : Monalita Mansor
Gambar :

Sambungan : Perempuan Muda Bernama Ramlah.

Suami isteri yang mengambil bayi itu tadi sudah berkahwin sejak sekian lama. Hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang di tebing Sungai Pahang. Ketika itu, mereka menyewa berhampiran Sungai Pahang. Setiap tahun, menjelang musim tengkujuh bergelut dengan banjir.

Selain itu, kampung tersebut didiami oleh saudara mara si suami, termasuk ayahandanya semenjak merantau dari Tanah Sumatera. Di situ dia bersekolah dan sekelas dengan Tan Sri Sabaruddin Chik, mantan Menteri Penyiaran. Di situ dia membesar bersama cerita-cerita tentang penentangan penjajah, mengenal Pak Sako. Di padang besar berhampiran kubur sekaranglah tempat para gerila berlatih menembak sebelum masuk hutan dan Temerloh memang popular dengan penentang British berhaluan kiri.

Sungai Pahang di kala tenang

Mengubah nasib, si suami memohon pekerjaan sebagi pekerja am di Kem Batu 5 yang ketika itu dihuni oleh pasukan 1 RAMD. Di situlah segalanya bermula, si suami ditemukan dengan sahabat yang memberitahu bahawa perempuan muda bernama Ramlah ingin menyerahkan anaknya. (Meski dia tak ingin, ibu tirinya, ingin)

Cerita si isteri, kehadiran bayi itu membawa cahaya kepada mereka dan jiran terdekat keseluruhan. Jiran dan taulan turut serta menjaga, menjahitkan baju baru, bersengkang mata bersama si isteri memandangkan si isteri tidak berpengalaman mempunyai anak kecil. Susu yang diberi berjenama Lactogen di dalam tin biru tua. Kata si isteri lagi, si kecil pada awal kelahirannya berkaki pengkar, tapak kakinya membengkok ke dalam dan dia tidak boleh berjalan. Maka jiran yang dipanggil Mak We Midah yang datang pada setiap pagi, mengurut kaki anak ini.
Pekan Sehari atau di Temerloh dipanggil Pekan Sari di sepanjang jalan di seberang sana



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung