Sunday 3 November 2013

Bajet Rumahtangga : Ilmu Pengurusan Kewangan

Teks : Monalita Mansor
Gambar :

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.

Suri rumah, di dalam erti kata sebenarnya terbahagi kepada dua. Pertama suri rumah merangkap suri ramah, dialah tukang pergi pasar, tukang hantar dan ambil anak, tukang bayar bil, tukang masak, tukang kemas rumah, tukang jaga duit, tukang jemur kain sambil berborak hal-hal dunia akhirat dengan jiran-jiran dan pelbagai tukang lagi.

Segolongan suri rumah lagi ialah suri rumah yang betul-betul menyerikan rumah.  Dia hanya menjadi tukang masak dan tukang jaga anak.  Selain daripada itu, dia memang tidak tahu.  Bukan sesuatu yang menghairankan untuk suri penyeri ini apabila berlaku sesuatu kepada suami, mereka akan hilang punca.

Hajah Rohani Mohd Shahir menukilkan bahawa ilmu pengurusan kewangan sangatlah perlu bagi kedua-dua suri rumah ini, tidak terkecuali untuk suri berkerjaya.  Kemahiran ini lebih kepada kemahiran dalaman iaitu;
  • membentuk kesedaran diri
  • menangani stres
  • menyelesaikan masalah
  • hubungan yang baik
  • pengurusan konflik
Jika dilihat kepada kriteria-kriteria di atas, ilmu pengurusan kewangan sebenarnya dimulai dengan kekuatan mental yang jitu dan matlamat yang jelas.  Kesemuanya itu tidak boleh diperolehi di dalam masa sehari.  Selain daripada mendapatkan maklumat daripada badan-badan penasihat kewangan milik kerajaan, maklumat juga boleh anda dapati daripada blog-blog sebegini.

Untuk menjadi 'pemberi maklumat' bermanfaat yang diharapkan menjadi pencen kubur, anda boleh menyertai Kelas Asas Blog dan Penulisan.  Kelas berjalan secara fleksibel, tiada kekangan masa.  Guru-guru online sentiasa online 24/7 sehari.



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung