Friday, 8 November 2013

Bajet Akhirat dengan RM1.00 Dan Doa

Teks  : Monalita Mansor

Gambar : Carian Google

 

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.  

 

Hadis Riwayat Bukhari ke-47:


عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ مَنِ اتَّبَعَ جَنَازَةَ مُسْلِمٍ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا ، وَكَانَ مَعَهُ حَتَّى يُصَلَّى عَلَيْهَا ، وَيَفْرُغَ مِنْ دَفْنِهَا ، فَإِنَّهُ يَرْجِعُ مِنَ الأَجْرِ بِقِيرَاطَيْنِ ، كُلُّ قِيرَاطٍ مِثْلُ أُحُدٍ ، وَمَنْ صَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ رَجَعَ قَبْلَ أَنْ تُدْفَنَ فَإِنَّهُ يَرْجِعُ بِقِيرَاطٍ

Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Barangsiapa melayat jenazah muslim karena iman dan ikhlas, ia menyertainya hingga shalat jenazah dan menyelenggarakan pemakamannya, maka dia membawa pahala dua qirath, satu qirath semisal bukit uhud. Dan barangsiapa ikut shalat jenazah kemudian pulang sebelum jenazah itu dimakamkan, maka ia membawa pulang pahala satu qirath.

 


Sengaja saya bawa tajuk ini usai melayat atau istilah Melayunya menziarahi atau melawat dan melakukan apa yang perlu sebagai sumbangan akhir seorang muslimin kepada muslimin yang lain.  Yang pergi merupakan ahli kariah dan sudah tentulah seluruh kejiranan menghulurkan simpati dengan menghadirkan diri untuk memberi penghormatan terakhir.

Solat jenazah disempurnakan sebaik sahaja selesai solat Zohor dan daripada sekian banyak ahli kejiranan wanita yang hadir, saf muslimat diisi tidak sampai sepuluh orang.  Hati menangis.  Sungguh, mereka sama-sama tumpang menangis saat ahli keluarga menyempurnakan acara penghormatan terakhir, tumpang menyeka air mata ketika sang ibu menahan sebak mengucup dahi anaknya yang kembali pada Tuhannya.  Malangnya simpati itu hanya itu.  Simpati itu tidak sampai kepada menyedekahkan doa dalam bentuk solat jenazah yang sebenarnya mengandung banyak makna tersirat dan memberikan situasi menang-menang buat arwah, keluarga dan diri kita yang mengangkat takbir tadi.

Lebih menyedihkan, ia menjadi acara berjimba-jimba, sesi suai mesra kerana lama tidak berjumpa.  Saya tidak menyatakan itu kurang manis.  Alhamdulillah, hikmah kematian antaranya merapatkan sillaturahhmi tetapi tidak perlu bergelak besar saat ahli keluarganya yang lain berduka.


Sebenarnya, acara ziarah antara tempat terbaik untuk kita menuai dan merancang kewangan untuk akhirat.  Tidak perlu banyak jika anda tidak punya banyak.  RM1.00 untuk dihulurkan pada keluarga si mati kemudian susuli dengan doa, jika mampu bantu pengurusan jenazahnya, solat pengebumian dan seterusnya uruskan juga majlis tahlil sebagai meringankan beban jiran, setidak-tidaknya.

Manalah tahu, dengan RM1.00 itu, musibah dijauhkan daripada kita dengan izin-Nya.  Seperti kata Prof. Muhaya Muhammad, sedekah menjauhkan musibah.  Bertindak sekarang mengisi pelan-pelan kewangan akhirat kerana kematian tidak hadir di dalam jemaah kita setiap hari.

Sekian.
 

No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung