Monday, 4 November 2013

Menjadi 'Mak Jaga' Kewangan Keluarga

Teks   : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.

November berganjak, tanpa menoleh.  Awal Muharram menjanjikan tahun baru yang indah.  Kelas online akan meningkat setakah lagi dengan pembukaan kelas online penulisan fiksyen.  Tunggu hebahan kami di facebook ya.

Saya teruskan dengan menulis tentang kewangan keluarga.  Kali ini membariskan peranan yang boleh dimainkan oleh isteri atau bakal isteri dalam pengurusan kewangan keluarga.  Bagaimanapun, untuk menjawat jawatan 'mak jaga kewangan' ini, anda tidak perlu menggunakan kad pengenalan palsu atau apa-apa pengenalan palsu.  Yang diperlukan ialah istiqamah dan kecekalan hati untuk;

  • Ambil tahu pendapatan bulanan pasangan - saya pernah terbaca, suami memang pantang kalau hak peribadinya seperti dompet diceroboh.  Almarhum wan sayapun berkata begitu.  Berbincang sebaiknya dengan pasangan supaya mudah untuk kita merancang. 
  • Catat segala perbelanjaan keluarga - di sini aspek istiqamah serta disiplin amatlah diperlukan.
  • Menyediakan perancangan kewangan keluarga - tidak perlu menyediakan kertas kerja beserta tajuk dan objektif bagai, tetapi bermuzakarahlah dengan pasangan mungkin semasa berbaring-baring saat hampir melelapkan mata.
  • Usaha dengan sesungguhnya untuk mengurangkan belanja yang tidak perlu.  Jika tudung lip lap umpama glob disko terbaru di pasaran itu bukan keperluan, maka tidak perlulah dibeli.
  • Berusaha meningkatkan pendapatan keluarga.  Sebagai contoh, menyertai kelas Asas Blog untuk menjana pendapatan sampingan.
  • Penyediaan garis panduan perbelanjaan keluarga.  Sekali lagi, penyedia dan praktis harus istiqamah dan berdisplin.
  • Penguatkuasaan disiplin jika garis panduan tidak dipatuhi.
sekian.





sumber : Hjh Rohani Hj Mohd Shahir. 2009.  Ke Mana Wang Anda.  Selangor.  Galeri Ilmu Sdn Bhd


No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung