Foto : Carian Google |
Bertitik
tolak daripada keperluan mengisi kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan maka,
kaedah pengajaran dan pembelajaran di sekolah dipastikan memenuhi aspek
penggabungjalinan, penyerapan, penilaian, pengayaan dan pemulihan. Kita semua maklum bahawa mata pelajaran
Bahasa Melayu adalah mata pelajaran yang wajib dipelajari oleh murid-murid
terutama di sekolah rendah sebagai langkah awal mempercepatkan proses
penyebatian perpaduan antara kaum menerusi bahasa.
Bahasa
Melayu, walaupun ditutur secara meluas oleh kelompok kaum Melayu dan bukan
Melayu, masih memerlukan penambahbaikan dari segi penggunaan Bahasa Melayu Tinggi yang tidak
kedapatan di dalam bahasa rancu pertuturan harian kita. Begitu juga dengan kaedah pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah, dari masa ke semasa memerlukan
penambahbaikan untuk memastikan ia berlangsung dengan seronok di samping mencapai
matlamatnya sebagai bahasa utama di Malaysia.
Jean
Piaget menegaskan murid-murid berumur 7 -11 tahun berada di dalam tahap operasi
konkrit di mana mereka sudah membuka minda untuk bersosial iaitu berkawan,
bermain dan bergaul dengan rakan-rakan sebaya.
Teori tahap ketiga ini memungkinkan minda mereka penuh dengan kecurigaan
dan sedikit demi sedikit menguasai pemikiran logik. Begitupun, seadanya kanak-kanak, perasaan
mereka tidak terhindar untuk bermain dan berseronok walaupun kesedaran berfikir
secara egosentrik semakin menipis.
Kabinet Malaysia pada 8 Julai 2009 telah memutuskan untuk
memansuhkan PPSMI dengan mata pelajaran Sains dan Matematik kembali diajar di
dalam Bahasa Melayu di sekolah kebangsaan pada tahun 2012. Untuk melaksanakan pendekatan menguasai
Bahasa Melayu sebagai salah satu transformasi kurikulum di sekolah rendah maka kaedah didik hibur
diperkenalkan. Didik hibur bermaksud
mendidik dengan maksud mengajar atau memelihara tetapi dengan cara yang
menggirangkan dan menyenangkan hati.
Secara asasnya ialah adalah kaedah pengajaran dan pembelajaran santai
tanpa rasa tertekan oleh guru mahupun murid-murid di mana mereka bebas
berekspresi di dalam konteks pembelajaran dan pengajaran bahasa Melayu yang
mungkin meliputi unsur estitika, lakonan, lelucon dan sebagainya.
Menurut
(Amy 1964: Fagen), kanak-kanak bermain dengan diarah oleh diri mereka sendiri
tanpa mengambil kira tujuan bermain. Ini
menunjukkan betapa polosnya kanak-kanak yang hanya mementingkan keseronokan
bermain. Lalu, di sinilah terselitnya
cirri-ciri masukan didik hibur yang antaranya mestilah ceria kerana berunsur
kelakar walaupun tidak lari daripada cakupan unsur pembelajaran bahasa seperti
lakonan, muzik, puisi dan lawak
jenaka. Apabila kedapatan elemen-elemen
demikian, ia akan mengurangkan rasa cemas
atau tidak yakin murid-murid terhadap guru apabila sesi dipenuhi dengan
pelbagai aktiviti yang melibatkan kesemua murid. Guru berperanan sebagai pemudahcara dan
secara keseluruhannya aktiviti dijalankan oleh murid-murid. Dengan itu, murid-murid diharapkan dapat
berinteraksi di dalam kumpulan dan bereksperimen dengan wahana seperti
nyanyian, lakonan, bacaan berirama sebebasnya tetapi masih di dalam kawalan
para guru.
Sebagai
contoh, guru boleh memperdengarkan murid-muridnya lagu Rama-Rama (lihat
Lampiran 1) nyanyian Ella. Lagu ini
dipilih kerana ia agak moden berbanding lagu-lagu puisi berima yang
‘keanak-anakan’ Pelbagai aktiviti boleh dilaksanakan berasaskan lirik lagu ini
seperti aktiviti nyanyian. Aktiviti
nyanyian adalah untuk aplikasi teknik ajuk hafaz untuk membiasakan murid-murid
dengan liriknya. Boleh juga dilakukan
aktiviti bacaan berirama dengan bantuan guru.
Apabila
lirik tersebut telah diingati, aktiviti lanjutan boleh dilakukan seperti
aktiviti lakonan. Guru boleh melibatkan
jumlah murid yang ramai berdasarkan lirik lagu tersebut. Sebagai contoh watak rama-rama, bunga, pokok,
matahari, manusia dan penyanyi latar atau pencerita. Aktiviti boleh dijalankan berasaskan lirik
tersebut tetapi menggunakan skrip yang kreatif dan melucukan. Guru-guru mungkin boleh merujuk kepada klip
video persembahan akhir tahun siri Upin dan Ipin, sebagai contoh.
Selanjutnya
guru boleh memulakan sesi memahami bahasa puitis dan makna puisi sebagaimana
yang tercatat di dalam lirik sebagai contoh memahami rangkap
Ekspresi dirimu
menawan hatiku
Ingin aku
terbang bersamamu
Melihat kerenah
melihat telah
Manusia yang
sering telagah
Murid-murid
boleh digalakkan mencari makna dan diajar membaca kamus seterusnya memahami
rangkap demi rangkap. Semasa sesi ini
berlangsung, murid-murid boleh dibahagikan kepada kumpulan kecil dan mereka
akan diminta menulis semula rangkap tersebut secara kreatif. Secara kreatif mungkin bermaksud kebolehan
mewarna dan melukis boleh diaplikasikan sekaligus memberi peluang mereka
menggunakan kedua-dua otak kiri dan kanan secara maksimun. Untuk sesi ini, pendekatan komunikatif
digunakan dimana pengajaran berpusatkan murid di dalam proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Guru-guru
menjadi pemimpin dan pemandu serta pemudahcara.
Sebagai
intihanya, kaedah didik hibur merupakan kaedah yang sesuai dengan situasi
generasi Y pada masa sekarang.
Pendekatan berasaskan keceriaan tanpa meninggalkan aspek pendidikan
amatlah diperlukan memandangkan kaedah pembelajaran tradisional memungkinkan
suasana pembelajaran dan pengajaran berlangsung hambar. Akhir kalamnya akan menjadikan murid-murid
lesu dan hilang minat mendepani subjek tersebut. Ini akan meninggalkan impak negatif terhadap
perkembangan bahasa melayu itu sendiri dan melayukan proses menjadikan ia
sebagai bahasa utama penyatuan kaum di Malaysia.
Lampiran 1
Lirik Lagu Rama-Rama - Ella
Seumpama rama-rama
Terbang bebas di udara tanpa ada halangan
Aman damai suka-suka, riang ria
Tanpa ada rasa duka sengketa
Rama-rama
Ekspresi dirimu menawan hatiku
Ingin aku terbang bersamamu
Melihat kerenah melihat telatah
Manusia yang sering telagah
Ekspedisi ini bagai tiada henti
‘Kan menjadi antologi diri
Terhentilah mimpi terhapuslah sepi
Sanubari yang lebih berani
Terminal yang pasti satu fitrah hati
Kerana yang sejati tiada kekal lagi
Terbanglah ke sini mencari abadi
Terbanglah ke mari mencari hakiki
Seumpama rama-rama
Melewati panorama yang penuh warna warni
Taman bunga taman damai
Dengan aksi lincah berputik hidup yang harungi
Rama-rama
Seumpama rama-rama
Terbang bebas di udara tanpa ada halangan
Aman damai suka-suka, riang ria
Tanpa ada rasa duka sengketa
Rama-rama
Ekspresi dirimu menawan hatiku
Ingin aku terbang bersamamu
Melihat kerenah melihat telatah
Manusia yang sering telagah
Ekspedisi ini bagai tiada henti
‘Kan menjadi antologi diri
Terhentilah mimpi terhapuslah sepi
Sanubari yang lebih berani
Terminal yang pasti satu fitrah hati
Kerana yang sejati tiada kekal lagi
Terbanglah ke sini mencari abadi
Terbanglah ke mari mencari hakiki
Seumpama rama-rama
Melewati panorama yang penuh warna warni
Taman bunga taman damai
Dengan aksi lincah berputik hidup yang harungi
Rama-rama
Bibliografi
Ahmad Kamal bin Ramtan. (2013, Januari
17) Keperluan Didik Hibur Dalam Pengajaran,
diperolehi pada Oktober 16, 2013 daripada http://jpn.moe.gov.my/jpnmelaka/index.php/ms/
S. Fauzan dan Azam Dungun (tiada tarikh)
Lirik lagu Rama-Rama, Ella diperolehi pada Oktober 16, 2013
daripada http://www.liriklagumuzika.com/2008/03/lirik-rama-rama-ella.html
Ain. SKPX
2083 Psikologi Perkembangan (2007,
Januari 29) Tahap Operasi Konkrit (7-11
Tahun) diperolehi pada Oktober 16,
2013 daripada http://teoripiaget.blogspot.com/
Catatannota. (2011, Ogos 15) Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah, diperolehi pada
Oktober 16, 2013 daripada http://catatannota.blogspot.com/
Monalita Mansor (2013, Oktober 12) TGFU dalam Pendidikan Jasmani,
diperolehi pada Oktober 16, 2013 daripada http://monalitamansor.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment
Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D