Monday 22 August 2016

Peneroka Awal Batu 7, Jalan Karak, Mentakab

Lama sebelum saya lahir, ayah dan emak sudah menetap di pinggiran Sungai Pahang tetapi di lokasi yang berbeza. Yang sama ialah dipindahkan ke pusat pemindahan banjir pada setiap tahun.

Oleh itu, pada tahun seterusnya ayah telah membeli sebidang tanah di Kg  Baru Batu 7 Jalan Karak. Sebuah kampung baru yang peneroka asalnya terdiri daripada pekerja awam di Kem Batu 5.

Peneroka awalnya termasuklah ayah, Almarhum Pak Cik Majid, almarhum Pak Cik Yusuf, Almarhum Pak Cik Ramli Mat Zali, Almarhum Pak cik Ramly Ismail, Almarhum Pak Cik Hassan Almarhum Pak We Sulaiman dan Pak Ngah Mat Lani.

Kesemuanya pekerja awam di Kem Batu 5 (saya juga bersekolah di tadika Kemas di dalam kem) kecuali Pak Cik Yusuf. Beliau berkhidmat sebagai tukang masak dan meninggalkan Mak Cik Meriah sebagai balu pada awal 80-an.

Di Kampung Buntut Pulau sendiri, ayah mempunyai seorang sahabat dunia akhirat yang kami panggil Pak Kaso. Nama sebenarnya ialah Mansor, sama dengan nama ayah. Isterinya Mak Uda Jemah (kami sebut : Mok De Jemah) kembali ke rahmatullah tahun lepas kerana diabetes.

Utuhnya persahabatan mereka akan saya ceritakan di entri akan datang.

Yang saya nak beritahu ialah nama saya Monalita ialah gabungan nama emak dengan ayah. Li untuk Lijah dan Ta untuk Mokhtar.

Kedua-dua itu adalah nama gelar untuk Puan Khadijah Abdullah dan Tuan Mansor Samsudin.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung