Wednesday 1 October 2014

Kolek Hanyut, Cikgu Aishah Tarik dengan Tongkang.

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.


Tadi, masuk kelas Cikgu Aishah. Beliau mengingatkan tentang catatan harian. Catatan harian mestilah kena mengena dengan niche blog. Kalau blog cerita pasal pasar malam, ceritalah aktiviti yang berkaitan pasar malam. 

Jadinya kalau blog ni menjurus kepada penulisan, ceritalah pasal dunia penulisan, betul tak. Walaupun sekadar aktiviti harian. Terima kasih cikgu, sebab menarikku ke daratan. Rasa nak nyanyi lagu ni


sambutlah tanganku kawan
aku takut tenggelam

apa relevan lagu tu dengan entri ni? entah le.

Jadi aktiviti hari ni? Tadi niatnya nak ke PPAS, tapi tutup pulak. Maka lambatlah sikit saya menyiapkan tugasan Bab 3 dalam subjek Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia. Tapi sekarang dah siap.


Sekarang nak memulakan tugasan menaakul makna sastera dan cabang, ranting, batang dan sebagainya.

Ketika menelusuri lembar demi lembar halaman maya, saya terjumpa catatan ini, direkodkan oleh Tuan Uthaya Sankar di dalam blognya. Panjang menungan saya dalam memikirkan hala tuju penulisan dan pemikiran saya. Pautan saya letakkan di bawah. 




Uthaya: Pada pendapat dan pandangan saya, sastera adalah elemen yang memberi manusia peluang untuk melihat dunia dari kaca mata manusia. “Manusia” di sini saya maksudkan manusia yang ada enam deria (5 + 1). Segala aspek kehidupan seharian manusia akan menjadi lebih ceria dan lebih dekat/lekat di hati jika diberi sentuhan sastera. Harus dibezakan tanggapan salah terhadap sastera.

Memang wujud penulis yang mengakui bahawa mereka sengaja memilih kata-kata yang sukar dari dalam kamus untuk dimasukkan dalam sajak supaya ada unsur sastera. Mereka ini juga tidak tahu makna sastera. Mereka tidak faham bahawa istilah dan perkataan mudah yang ada makna lebih berguna daripada kata-kata bombastik yang mengelirukan. Mereka fikir kata-kata bombastik adalah sastera bermutu.
http://uthayasb.blogspot.com/2011/04/wawancara-nizam-uthaya.html


Promosi Kelas Offline Asas Akaun dibuka. Diskaun yuran 10% selepas ditolak cukai kerajaan. Bonus dalam bentuk modul, pengalaman, ilmu dan e--book diberi sehingga 200%

hubungi nombor di bawah untuk maklumat lanjut. 

3 comments:

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung