Sunday, 28 September 2014

Macam-Macam Ada 38 : 101 Kesalahan Yang Dilakukan Oleh Penulis - Menu Tersedap

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

Sepanjang pemerhatian saya, penulis (kreatif atau non-kreatif) ada dua kategori.

1. Pandai bercerita tapi tak pandai menulis
2. Pandai menulis tapi tak pandai bercerita

Secara mudahnya, begini. Bagi kategori nombor (1), cerita yang ditulis mereka menarik, plot menaik 90 darjah, menurun gaung Bukit Putus, klimaks kebabom macam bom Hiroshima, twist membelit ketat dan rapat macam CSI, hook tajam sampai boleh tajur muncung jerung kapak, (berasaskan teknik D Hicobe saya)  tapi bahasa, aduh! Tatabahasa - keluar melimpah ke laut, ejaan macam hampas kelapa sampai pembaca tak boleh nak faham apa yang nak disampaikan, dan akhirnya - MAKSUD TAK SAMPAI.


Kategori (2) Penulis yang mungkin menguasai teknik penulisan sama ada secara teknikal ataupun melalui pengalaman. Gaya bahasa sastera tahap tinggi, gaya bahasa entri blog bombastik Mr. Loba-loba macam tulis tesis. Kalau menggunakan bahasa santai, pembaca boleh gelak sampai terkentut-kentut tapi cerita?
Cerita tak matang - dari permulaan cerita dah tahu, tak boleh nak bangun pagi, jam loceng bunyi pukul sekian, dah lambat nak datang interbiu, dah lambat ke sekolah, dalam perjalanan terlanggar itu dan ini untuk mewujudkan watak baru...dan akhirnya orang putih bicara, that's allBagi entri pula, tak dapat mewujudkan keinginan pembaca untuk merasa tertarik membaca entri kita.


Bagaimana solusinya kalau begitu - tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekeliannya.

1. Kenal pasti makanan kita - dalam erti kata lain tulis dan kenal pasti genre kita. Cinta/kekeluargaan/seram/komedi romantik/urban/

2. Mulakan entri pendek-pendek dulu - cerpen contohnya.

3. Minta pendapat kawan/sahabat yang jujur - bukan bermuka-muka. Kalau dia memberi komen seteruk mana pun, dengar. Kalau itu memberi kebaikan.

4. tulis dan tulis untuk pastikan ia menjadi menu tersedap yang bakal kita hidang.

5. Kenal pasti - tetamu yang hadir.


**entri ini berbentuk analogi. Harap dapat memahaminya. Kesemua pendapat di atas adalah pandangan penulis semata-mata. Tak ada kena mengena dengan orang lain pun.

TESTIMONI PROTEGE KELAS ASAS BLOG, ABDR
Mahu tahu lebih jelas?
Mahu diajar dengan bimbingan cikgu?
Boleh hubungi saya.
Saya bermula sebagai anak murid akademi ini. Niat asal hanyalah untuk menghasilkan blog qaseh gold bangi. Setelah tamat belajar, cikgu menawarkan saya menjadi pengurus online akademi.
Saya terima kerana pokoknya:
♧tali ukhwah akademi ini sangat kuat.
♧saya gembira menjadi sebahagian dari akademi ini.
♧pengasas, cikgu dan sahabat banyak memberi tips mengurus masa dan rumahtangga dan lain-lain tips yang tak pernah terlintas di kepala.
♧pengurus online mampu menjana pendapatan 4 angka tanpa perlu keluar dari rumah.
♧cabaran bekerja di rumah jauh lebih hebat dari makan gaji, maka tempatkan diri dalam kumpulan sokongan yang sama dengan kita.
|moga dipermudahkanNYA|


http://panduansuribekerjadirumah.blogspot.com/2014/06/bagaimana-menempatkan-diriblog-di.html

No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung