Sunday 31 August 2014

Resensi : Syed Mokhtar Al Bukhary A Biography, Premilla Mohanlall

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Merdeka. Bismillah.

Wealth has to circulate. When you make money, you have to give it away.

Bukan saya yang tulis, Syed Mokhtar Al Bukhary yang tulis. Selain apa yang tertulis di dalam autobigrafi setebal 170 muka surat ini, figura rendah diri ini sudah menancap perhatian banyak pihak semenjak awal 2000-an lagi.

Namun begitu penglibatan beliau sebenarnya jauh lebih jauh dan lama daripada tarikh tersebut. Mungkin ketika itu, ramai daripada kita belum lahir atau baru lahir. Sedang beliau sudah mengharung semua kesusahan untuk mendirikan empayar berasaskan kebajikan bernama Al Bukhary ini.

Terlalu banyak pengajaran, terlalu banyak inspirasi dinukilkan oleh penulis di dalam buku ini. Walaupun mengambil masa beberapa hari, (sebab Bahasa Inggeris dan non kreatif pulak) pengalaman membaca autobiografri ini memberi impak yang mendalam buat diri saya.

Ada banyak perkara yang boleh diistilahkan 'magik' berlaku di dalam perjalanan seorang figura yang memegang prinsip taqwa dan ehsan di dalam hidupnya ini. Namun begitu yang saya katakan 'magik' itu sebenarnya ialah blessed atau kurniaan buat insan yang begitu takut menjadi tamak dan sangat bersyukur kerana tidak menjadi tamak seperti beliau.
Wallah hu alam. 


Seperti biasa, buku ini saya pinjam di PPAS. Terima kasih PPAS Pekan Seri Manja. Saya suka menyarankan anda membaca buku ini. Ada banyak hakikat tentang perjuangan bangsa yang perlu anda fahami.

Ingin menjadi Rakan Niaga Akademi Bekerja di Rumah?

whatsapp 011-19737269 atau e-mel monalitamansor@gmail.
com

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung