Thursday 12 December 2013

'Stemet' Orang Bandar

Teks  : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Peribadi & Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.

Hari ini selamat mengoyak buku-buku latihan Affan yang lama untuk dikitar semula. Along juga sudah letakkan ke tepi hampir 15 buah buku tulis yang tidak digunakan langsung sepanjang tahun lepas. Saya berkira-kira, alhamdulillah, lepas juga duit belanja sekolah untuk seminggu.
Tambah Cikgu Sarimah Ima Nisa Riana, penulis novel I Love You Cikgu, buku nota tahun lepas boleh digunakan lagi, cuma buat pembahagi antara tahun.  
"I Love You, Cikgu."

Beg sekolah tahun lepas, masih elok. Saya sudahpun merendamkannya untuk memberi wajah baru. Alhamdulillah. Lepas lagi satu bala.

Baju seragam along, semuanya diserah secara rasmi kepada angah. Mungkin abahnya akan membeli sepasang sahaja untuknya sebagai motivasi - baju baru ke sekolah. Begitu juga baju seragam Affan, masih banyak yang boleh digunakan semula. Cuma kata angah, tahun ni dia nak memakai tudung labuh. Alhamdulillah. Kalau untuk tujuan itu, takkanlah nak berkira pulak!

Kasut sekolah along dan angah (yang dibeli di jualan Gudang Bata dengan saiz yang ekstra besar, dua tahun lepas) masih elok.

 "Dah macam badut, along ni mak!" Rungut along, tapi dipakainya juga. Sebab along anak yang baik. Dia tahu yang nak belajar, dirinya. bukan kasut.  Lagipun anak perempuan, bukannya nak dibawa kasut tu menyepak bola, melanggah batu bagai. Cuma hero dua orang inilah yang perlukan kasut baru.

Alat tulis, untuk Affan saya akan belikan yang paling asas. Sebatang pensel, pemadam, pengasah dan pembaris. Bekas pensil pun tak perlu. Tak larat saya setiap tahun di hari pertama persekolahan menanyakan bekas pensilnya.

"Hilang!" selamba sahaja dijawabnya.

Pembalut buku, kitar balik semula pembalut buku tahun lepas. Mana-mana buku yang sudah tak dipakai, bogelkan. Gunakan pembalutnya untuk balut buku yang baru dibeli. Untuk buku rujukan, tak tahulah apa lagi buku yang dicanang-canangkan dek kedai buku sekolah. Sudahnya satupun tak digunakan, seperti buku Affan tahun lepas.

Itulah senarai semak marhaen macam saya.  Ini alternatif. Kalau ada ada duit lebih untuk bayar perbezaan disebabkan kenaikan harga keperluan asas tahun depan, tak perlu pening kepala macam saya.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung