Saturday, 14 December 2013

Masak Air : Cerita Sedih

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Kata mak saya, masak air ni, masakan orang sakit.

"kat hospital aje masak macam ni!"

Apakah bendanya yang dinamakan masak air tu?  Masak air sefaham saya ialah masakan yang tidak menggunakan santan. Sebenarnya kata-kata mak tu sindiran kepada saya akibat 'kerajinan' tahap 'raksasa berkepala dua lawan Ultraman', suatu ketika dahulu. Sekarang pun, masih bersisa, hehe.

Cumanya pada pendapat saya yang 'gila membajet' sekarang, masak air lebih relevan dengan situasi kewangan golongan bekas setinggan seperti saya dan jiran-jiran.

1. Sup ayam
2. Masak singgang
3. Masak asam pedas
4. Masak kari (masakan kari tanpa santan ni diajar oleh Aci, teman sekerja saya dulu)
5. Kembung masak stim
6. sup sayur
7. Ayam masak paprik

Ini adalah antara menu yang saya tahu yang tidak menggunakan santan. Semasa bekerja dulu, balik kerja bersama bulan, manalah sempat nak menggulai bagai. Sekarang, saya terus praktiskan memandangkan harga santan untuk sekuali masakan 'sekali rap' ialah RM3.00 sebungkus. Nak lebih, tambah lagi sebungkus,dah RM6.00. Sehari RM3.00 x 7 hari? menyamai jumlah lauk untuk dua hari!

"Abang kita tak boleh makan nasi tak bergulai ni. Tak selera."

Beritahu abang kita tu, "abang, Nabi Muhammad kalau nak berkuah, baginda cicah cuka aje. Berhenti sebelum kenyang, mula sebelum lapar."  Tapi, cakaplah elok-elok ya. Perut orang tua ni susah nak dipujuk selera. Tapi mengenangkan kita akan menanggung caj letrik stesen LRT tahun depan, fikir-fikirkanlah.

No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung