Monday 18 November 2013

Fenomena Salam Kaut

Teks  : Monalita Mansor

Gambar: Carian Google


Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.

Ketika entri ini tersiar, cuti sekolah sudah bermula.  Musim kahwin juga bermula.  Maka, bersiap-siaplah kita mengenepikan sebahagian bajet untuk diletakkan di dalam sampul duit raya untuk sesi 'salam kaut'.  Seingat saya 'salam kaut' ini sudah bermula ketika era 80-an lagi.  Namun ketika itu kecenderungan memberi hadiah kepada pasangan pengantin lebih ketara daripada memberi wang kepada ibu bapa pengantin.  Kebiasaannya pemberi adalah jiran-jiran sekampung, manakala saudara mara akan mencurahkan segenap tenaga membantu ketika rewang sehinggalah majlis berlangsung.  

Begitupun, pada era millenium ini, salam kaut menjadi kemestian, malah menjadi kadang-kadang menjadi satu kekangan buat mereka yang tidak 'berwang' untuk menghadiri majlis walimatul urus sebegini.

"Ada sekali tu, akak buat kenduri kahwin, orang beri sampul kosong aje."

"Akak bukan nak cakap apalah, dik.  Kalau nak beri, setakat sepuluh ringgit, terima kasih ajelah!"

"Nak kena bajet berapa nak bagi ni...kalau setakat seringgit dua tak payahlah!"

"Aku nak bajet tetamu, at least nak tahu berapa boleh dapat daripada salam kaut nanti."

Semua dialog berunsur negatif di atas pernah menjengah pendengaran saya yang kadang-kadang mengurangkan rasa ikhlas untuk bersedekah.  Memenuhi undangan adalah kewajipan tetapi jangan jadikan salam kaut sebagai kekangan untuk bersedekah.  Berilah semampu daya anda.  Jangan takut dengan jelingan maut tuan rumah kalau anda sekadar bersalam kosong dengannya.  Niatkan di dalam hati, aku menghadiri jemputan ini kerana Allah, dan sedekahkanlah doa untuk keseluruhan hadirat.  Jika anda tetap mahu memberi juga, hadirkan keikhlasan, walaupun di dalam sampul itu hanya ada sekeping not biru yang hanya boleh membeli senaskhah akhbar harian Kosmo. 

Seperkara lagi, wang tersebut berada di dalam sampul, apa yang anda perlu risaukan.  Perlu diingat juga janji Allah bahawa sedekah pada jalan Allah, akan menerima balasan berlipat ganda.  Semakin banyak kita beri, semakin banyak yang akan kita dapat.  Tidak perlu tunggu kaya untuk bersedekah.
Ibaratkan pahala bersedekah kita dengan pokok yang merimbun ini - Yakin dengan janji Allah.


Wallah hu alam.

Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif akan mula bersiaran di bawah bimbingan Monalita Mansor dan Mazlia Murat bermula Disember ini.  Ayuh! pm segera untuk mendapatkan e-book percuma.  




No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung