Wednesday 20 August 2014

Resensi : Mangsa karya Gina Yap Lai Yoong

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Peribadi.

Assalamualaikum. Salam Kreatif. Bismillah.

Novel ini antara novel yang paling cepat saya baca. Kenapa begitu? Ceritanya begini. 
Ini adalah novel Fixi yang kedua yang saya baca. Menghabiskan bab pertama, mak aaiii...! saya rasa macam tak nak sambung lagi. Memang bukan makanan saya, apatah lagi menceritakan perilaku perlakuan intro-seks dan beberapa persoalan seks lainnya yang saya rasa tak dapat hadam. 

Namun, saya selak ke bab ke dua, ada kisah lain kerana sudut pandangan novel ini sudah beralih terus daripada sudut pandangan orang pertama ke sudut pandangan orang ketiga. Maka, saya mengambil keputusan meneruskan pembacaan ke bab seterusnya dan 'menanggalkan' apa-apa yang tidak perlu di sepanjang pembacaan saya. Ternyata, tanpa kisah perlakuan seks yang ringan (saya kira ringan dibandingkan dengan novel popular lain) novel ini masih mampu mengait pembacaan saya sehingga ke akhirnya.

Namun, semakin menuju ke klimaks, jaluran plot sedikit melonggar apabila ada kejutan demi kejutan yang saya kira kurang menjadi kerana sebagai pembaca, saya sudah dapat menduga kaitan di antara satu sama lain. Malah, 'pengumuman' mengenai siasatan kes Ngeri di tangan Detektif Hema (daripada novel sebelumnya, Ngeri) sebenarnya menjadi kunci kepada semua misteri. Malangnya ia diberitahu terlalu awal dan ia sudah menawarkan sedikit mod untuk menghabiskannya.

Kendatipun begitu, penulis menguasai gaya penulisan dengan baik, sesuai untuk bacaan generasi yang mudah melentur. Baik naratif, mahupun dialog. Alur cerita tersusun kemas, malah perwatakan dan latar dilukis dengan baik. Plotnya lurus dan senang untuk difahami. Ia tetap memberikan ilmu hanya perlukan kebijaksanaan pembaca untuk menilai ilmu tersebut.

Ingin beriklan di grup SOHO, Akademi Bekerja di Rumah?
hubungi

whatsapp : 011-1973769
atau 
e-mel
monalitamansor@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung