Friday 22 August 2014

Belasungkawa Sahabat : 37 Hari Dalam Hitungan

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

2014 banyak mencatat sejarah buat Malaysia. Pahit atau manis. Pada hari ini 22/8/2014 telah diisytiharkan sebagai Hari Berkabung Malaysia. Ini berikutan kembalinya 20 buah keranda yang mengisi jenazah warga Malaysia yang terkorban di dalam insiden korban MH17.

Buat generasiku (seandainya aku sudah tiada) Inilah tahun kesedihan baik buat Malaysia secara umumnya, sudah tentulah buat ahli keluarga mereka yang terlibat di dalam tragedi MH 17 dan MH 370. Sekali lalu, ini antara kemalangan udara paling dahsyat yang melanda Malaysia.

MH370 dikesan hilang daripada radar sebaik meninggalkan KLIA ketika dalam penerbangan menuju ke Beijing pada 1.30 pagi dalam kdudukan longitud 06 darjah 55 minit 15 saat Utara (065515N) dan  latitud 103 darjah 34 minit 43 saat Timur (1033443E). 120 batu nautika dari Kota Bharu. Pesawat malang itu terus hilang dalam misteri, anggapan dan pelbagai fakta juga spekulasi.

Ketika Malaysia masih menangisi kehilangan MH370, sahur umat Islam di Malaysia dikejutkan dengan sidang akhbar mengenai MH17 yang didakwa ditembak jatuh di Kiev, Ukraine. Pesawat yang meninggalkan negara tulip untuk ke Malaysia itu tidak sampai ke destinasi, sebaliknya berkubur di ladang gandum di kawasan terpencil ditambah lagi medan perang saudara di sana.


Ketika ini, seluruh rangkaian televisyen tertumpu ke Kompleks Bunga Raya, KLIA Sepang menanti saat tercecahnya tayar kapal terbang MH6129. Kapal terbang yang membawa 20 jenazah mangsa pesawat MH17 pulang bersemadi. Tidak tergambarkan perasaan sanak saudara melihat kepulangan kesayangan mereka dalam keadaan begini. Aku pasti, Malaysia diladungi duka dan air mata. 

AL FATIHAH. 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung