Thursday 21 August 2014

Macam-Macam Ada 22 : 101 Kesalahan Yang Biasa Dilakukan Oleh Penulis

Ambil Nyawa!

Teks : Monalita Mansor
Gambar  : Carian Google

Assalamualaikum. Salam Kreatif dan Bismillah.

Anda nampak tak tanda ni? (.) dan tanda ini (,). Apakah maksud kedua-dua tanda dan agak-agaknyalah kenapa kedua-dua tanda yang di dalam hukum tatabahasa itu dipanggil noktah dan koma diwujudkan dalam hukum penulisan?

Secara mudahnya, saya selalu memberitahu Affan apabila dia membaca petikan karangan. "Ambil nyawa! Tarik nafas, baru baca." Maksudnya noktah. Kalau saya beritahu, "berhenti sekejap...okay...sambung," maksudnya terdapat koma dalam petikan tersebut. Sila perhatikan betul-betul kedudukan tanda bacaan ini.

Noktah, koma, pembuka kata, penutup kata, elipsis, tanda soal dan tanda seru semuanya TIDAK BERJARAK dengan perkataan sebelum atau selepasnya. Secara mudahnya kesemua tanda baca TIDAK BERJARAK seperti ini:


" saya suka awak "                                    - SALAH

Cepat-cepat PM saya .                             - SALAH

Hoi ! jangan tinggalkan aku .                      - SALAH

... kenapa awak tinggalkan saya ?              - SALAH

Produk berwarna krim , hijau , hitam dan
biru adalah bersaiz XL                               - SALAH

Beribu kali tangan anda gatal hendak mengetik kekunci 'space' sekalipun, sila pastikan 'space' itu diketik SEKALI SELEPAS NOKTAH ATAU KOMA, BUKANNYA SEBELUM ATAU MEMBAHAGI KOMA supaya ia betul-betul simetri. Hey, ini bukan pelajaran lukisan. Ini tatabahasa. Lebih-lebih lagi kalau tulisan anda itu bertujuan untuk menyakinkan orang lain mengenai sesuatu. Lebih-lebih lagilah karya kreatif!

SEPATUTNYA, kedudukan tanda-tanda bacaan tersebut ialah begini;


"saya suka awak."                 

Cepat-cepat PM saya. 

Hoi! jangan tinggalkan aku.      

...kenapa awak tinggalkan saya?              

Produk berwarna krim, hijau, hitam dan
biru adalah bersaiz XL                               

Banyakkan membaca sebagai langkah mengatasi masalah tatabahasa sebegini. Bacalah bahan bacaan apa sekalipun, waima karangan anak sendiri kalau mereka lebih baik daripada kita. 


Kelas Asas Blog anjuran Akademi Bekerja Di Rumah masih membuka pendaftaran untuk suri yang berminat. PM atau whatsapp 011-19737269 atau emel : monalitamansor@gmail.com


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung