Tuesday 17 June 2014

Serunding Pusu Punya Pasal


Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Bagi kebanyakan orang, apatah lagi suri rumah tangga, pasar adalah tempat yang paling sinonim buat mereka. Namakan sahaja ikan apa, sayur apa, berapa harganya, beza harga minggu lepas dan hari ni, malah lokasi mat bangla mana yang jual daging paling murah pun dia tahu. 

Berbeza dengan saya, yang merupakan kali kedua ke pasar bersendirian. Saya ulangi bersendirian. Selama ini saya ke pasar bukan membeli dan memilih, tapi mengikut suami. Dia yang memilih, dia yang menunjuk, dia yang menawar. Saya, selain menjadi tukang ikut, kadang-kadang menjadi tukang bayar waima tukang nasihat kalau terlebih belanja.

"Awat teruk sangat dia ni?"
"Sahlah...ikan apa pun dia tak kenai!"
"Silap hari bulan daging lembu dengan kambing pun dia tak tau beza!"


Oppss...CMV bukan teruk sangat! Saya membesar di kampung ok! Anak tunggal dan manja dalam keluarga. Apa-apa pun semua mak dengan ayah sediakan. Masa anak dara pun, pergi pasar dengan ayah. Ayah yang selenggara semua, saya tukang bawa barang. 

Jadi, bila dah berkahwin, nak bermanja dengan suami la pulak. Dapatlah pulak suami yang jenis suka ke pasar dan meronda-ronda, lagilah suka hati saya. Tapi hari ini, serunding pusu punya pasal, saya ke pasar lagi. Dari satu gerai ke satu gerai, saya bergerak, membanding harga lepas tu tinjau-tinjau 'marketing technic applied' oleh penjaja dan peniaga di sana. 


Saya akui, seronok rupanya berlegar-legar di pasar, menyaksi telatah manusia, mendengar bual bicara antara bangsa dan saya temui sesuatu yang menarik dan sedikit sebanyak menukar persepsi saya terhadap beberapa perkara. 

Cerita pergi pasar pun nak update blog....? Eh, manalah tahu, 10 tahun akan datang, ikan segar pun dibeli secara online...

Serunding pusu tu apa? Pusu adalah ikan bilis dalam bahasa Kedayan atau Brunei. Mahu order ka? Boleh saja. Harga bermula daripada RM10 tidak termasuk caj pos.



emel : monalitamansor@gmail.com
whatsapp : 011-19737269

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung