Wednesday 18 June 2014

Penyakit Orang Baik

Tleks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Googlae

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

Hari ini, sebaris ungkapan oleh Ustaz Elyas Ismail di dalam sebuah rancangan bertajuk Mawlana 2 di saluran Hikmah merenggut akal fikir saya. Katanya, "penyakit orang baik-baik ialah riyak." Masya-Allah, TabarakAllah. Ya, saya tak nafikan, riyak merupakan penyakit hati yang paling bahaya. Tiada siapa yang boleh mengubat penyakit tersebut melainkan diri individu itu sendiri.

Malahan, tiada siapa boleh mengesan penyakit tersebut melainkan diri kita sendiri. Saya juga kadang-kadang tertanya-tanya, adakah entri-entri saya di blog dan status-status yang saya naikkan di facebook atas keperluan apa. Berkali-kali, saya membetulkan niat kerana di satu pihak lagi, sebagai penulis, saya perlu menonjolkan diri, menjual 'jenama diri' dan karya.


Inilah dilema saya. Di antara persoalan yang sering menganggu minda saya. Persoalan yang menakutkan saya. Persoalan yang saya tahu ditimbulkan syaitan untuk menjadikan kita was-was dengan diri sendiri. Namun, seadanya sebagai hamba Allah yang daif, hanya doa yang imampu dipanjatkan setiap ketika, agar diri dan keseluruhan umat manusia terpelihara. Bukan mudah, kalau setiap ketika asyik memikir dan menyemak 'berapa orang like aku?' 'berapa orang baca entri aku?'
wallah hu alam.



Sertai kami seandainya anda sudah bersedia. 

1. Kelas asas blog dan penulisan - online & offline
2. Kelas asas blog dan fanpage mula bisnes - online & offline
3. Kelas asas blog dan penulisan kreatif
4. Kelas belajar iklan mudah.my
5. Kelas urus akaun wahm/soho - daftar di http://kelasonlineurusakaunbisneskecil.blogspot.com
6. Kelas penulisan ebook pertama - online dan offline
7. Kelas online bina blog borong telekung solat (terhad kepada 30 orang sahaja)
8. Pendaftaran Pengurus Online
9. Projek Duit Raya di http://projekduithariraya.blogspot.com (Pakej untuk bulan puasa, raya dan rumah terbuka. Stok sedia ada)

Servis yang kami tawarkan:
1. Tempahan blog bisnes - siap 3 hingga 5 hari


2. Beriklan di SOHO directory juga bersama pautan 750 blog

cari saya di :

emel : monalitamansor@gmail.com
whatsapp : 011-197337269
facebook : Monalita Mansor

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung