Wednesday, 23 July 2014

Cik Mon Buat Kuih Keria - Hari Ini Dalam Sejarah

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Assalamualaikum.

Aduhai, kalau mak bonda kat kampung tahu Cik Mon nak buat kuih keria pun kena tanya Joyah Google, pasti mak bonda dah menjerit! "Aku dulu juara buat kuih kampung. Siap jual lagi. Dapat anak...hmmm...masak nasi aje tau!" lebih kurang begitu la. Nak buat macam mana, kita sibuk belajar (alasan)

Al kisahnya keazaman nak membuat sendiri kuih keria ni bermula semalam. Setelah 25 Ramadan, inilah kali pertama Cik Mon dengan along menjejakkan kaki ke BARAM. Kalau ikutkan along, semua disuruhnya beli, dengan budak kipas kepak ayam tu sekali! Setelah menjijit makanan balik, kami mengira semula berapa jumlah RM yang sudah melayang di BARAM. Kira punya kira...hah? RM20/

"Dah...inilah kali pertama dan terakhir kita pergi BARAM ni..." kata saya.

Sampai di rumah, saya melihat semula kuih yang dipesan tadi. Karipap RM1 : 3 ketul dan kuih keria RM1: 2 ketul. 2 ketul? Along marah sungguh. Lebih-lebih lagi, kedua-dua ketul tu dah dihabiskan dek maknya sekali telan aje.

Maka hari ni, dengan tekad dan azam yang kukuh, berusahalah emaknya mengganti balik dua ketul kuih keria semalam tu. Tengoklah apa jadi...nanti.

Wallah hu alam

No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung