Thursday, 29 May 2014

Macam-Macam Ada 3 : 101 Kesalahan Remeh Yang Dilakukan oleh Penulis

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Satu hal yang saya temui di dalam karya yang lemah ialah tiada PERWATAKAN. Perwatakan bermaksud ciri-ciri fizikal dan non-fizikal (pemikiran, hobi, mentaliti, pandangan, pendirian, prinsip) yang ada pada watak. Walaupun tak semestinya semua ciri tu kita masukkan dalam karya kita. Penting kita kenal watak kita. 

Gunakan gantinama yang memang banyak di dalam tatabahasa Bahasa Melayu.

Draf dahulu di atas kertas kosong. Senaraikan perwatakannya. 

Elakkan lang yang itu juga. Jadilah pembaca membaca buku teks.

Contoh :
Gelisah Mira(1) tidak menentu. Sekilas terdengar salam diberi dari luar, melulu Mira(2) keluar dari biliknya. Melihat adiknya Zaki, kelam kabut Mira(3) ke bilik dan mencapai tudung bawalnya dan mengenakan ke kepalanya. Bergegas Mira(4) mengayuh basikalnya agar dapat bertemu Intan.

“Intan, Intan!” laung Mira.(5)

Di dalam perenggan ini, anda diperkenalkan dengan 5 orang Mira tapi anda tak tahu siapa. Jadi di situlah letaknya PERWATAKAN. Perhatikan apabila sudah ditambah perwatakan dan gantinama. 

Gelisah dirinya (1)tidak menentu. Sekilas terdengar salam diberi dari luar, melulu dia (2)keluar dari biliknya. Melihat adiknya Zaki, kelam kabut gadis berusia lapan belas tahun itu (3) ke bilik dan mencapai tudung bawalnya dan mengenakan ke kepalanya. Bergegas kaki panjangnya (4) mengayuh basikal agar dapat bertemu Intan.
“Intan, Intan!” laung Mira.(5)

Bezakan.



Apa yang diajar di kelas asas blog dan penulisan kreatif?

1. Pertama sekali, guru online akan analisis pelajar untuk melihat minat, kecenderungan, dan kemahiran. Analisis ini akan menentukan fokus blog dan genre penulisan kreatif. Pelajar perlu menyiapkan 44 entri sepanjang kelas berlangsung. Entri di blog ini merangkumi catatan harian, ulasan buku, tugasan yang diberi, cerpen, dan travelog pengalaman.Antara tugasan yang diberikan adalah menulis babak/cerita pendek berdasarkan gambar, potongan ayat, dan perkataan.Pelajar perlu menyiapkan sekurang-kurangnya 2 cerpen dalam 44 entri.

2. Saya mahu tulis novel bukan cerpen. Kelas ini sesuaikah untuk saya?

Pelajar akan diberikan e-book 101 Tip Penulisan Novel secara percuma bersama 2 e-book lain iaitu Asas Blog dan Kompilasi Cerpen Rautan Kasih. Dalam e-book 101 Tip Penulisan Novel ini, terkandung tip memulakan penulisan novel sehinggalah tip berurusan dengan penerbit. Latihan yang diberikan memang cerpen, namun aplikasinya masih sama. Apa yang dipelajari boleh digunakan untuk menulis novel.

3. Pukul berapa dan hari apa kelas berlangsung?

Ia boleh berlangsung setiap hari, dua hari sekali, seminggu sekali. Terpulang pada pelajar. Tiada waktu yang spesifik. Pelajar dan guru online akan berkomunikasi melalui mesej dan group di FB. Setiap kali siap tugasan, maklumkan kepada guru online untuk disemak (untuk tugasan dan cerpen). Dari semasa ke semasa, guru online akan pantau blog pelajar.

4. Jika saya sertai kelas ini, adakah “confirm” karya saya akan diterbitkan?

Tidak ada jaminan daripada guru online. Semuanya bergantung pada usaha dan rezeki. Guru online hanya membantu, menunjukkan jalannya.

5. Saya sudah ada manuskrip yang sudah/sedang ditulis. Adakah saya boleh berikan kepada guru kelas online untuk dibaca dan diberi komen penambahbaikan?

Cerpen dan sinopsis novel yang terperinci (setiap bab)., boleh sahaja diletakkan di entri blog, guru online akan baca dan ulas. Kalau manuskrip novel yang tebal, ini tidak termasuk dalam yuran kelas. Pelajar dan guru online perlu berbincang sekiranya ada bayaran tambahan. Sekiranya kelas sudah tamat, pada masa akan datang, para pelajar boleh mendapatkan perkhidmatan mengulas manuksrip daripada guru online.

Berminat, hubungi saya
Facebook: Monalita Mansor
emel: monalitamansor@gmail.com


whatsapp: 011 19737269

No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung