Wednesday 19 February 2014

Delima Merekah Nyata

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google dan ABDR

Assalamualaikum. Salam Serumahtangga. Bismillah.

Sudah mendapat keputusan? Sudah mendapat klu apa yang perlu anda buat? berhenti kerja atau tidak? Apapun keputusannya, nah teruskan langkah seterusnya.

Langkah seterusnya ialah RANCANG.

Tinggal diam di rumah sebagai suri rumah bukan bermakna segala bajet kita harus bebankan kepada suami. Ya, dia adalah sole-breadwinner sekarang tetapi kita, harus membantu beliau dengan merencana bajet rumahtangga sebaik mungkin. Kerana itu, penting kita merancang.

Merancang, Cik Kiah, Cik Temah, tak perlulah sampai melantik konsultan perancang bagai. Tak perlu buat kertas kerja berkajang sampai kita sekali terlipat dengan kertas. Merancang cukup dengan menentukan apa yang kita nak buat hari ini, minggu ini, bulan ini atau tahun ini. Ala, Cik Tipah ooi, yang ringkas-ringkas aje. Rangkakan di dalam kepala apa yang kita mahukan hari ini, lepas tu simpan dalam memori telefon. Atau tulis dalam kertas kecil, simpan dalam dompet kulit prototaip jenama terkenal kita tu.

Jika pilihan anda berhenti kerja, fikirkan perkara berikut;

1. hutang piutang - hulahup keliling pinggang ramping kita, bagaimana mahu diselesaikan. Kalau majikan baik hati, ada pampasan, ada bonus, ada long service award, tak apa. Kalau dapat majikan yang marang perapu kepundeng parang sekeper?

2. Ada simpanan tak nak cover 3 atau 6 bulan tak bekerja ni? 

3.Nak buat apa lepas ni? Dah biasa cucuk dinding keluar duit hujung bulan, takkan lepas ni nak cucuk cermin tingkap bank pulak!

4. Kita ada kemahiran tak? Buat kuih ke, buat nasi lemak ke, buat kek ke, atau kemahiran teknikal lain berasaskan kelulusan dan pengalaman? Atau, sekarang kena mengorak langkah pergi belajar mengenalpasti kemahiran dan minat sendiri. 

5. Bincang dengan suami atau keluarga. Kenapa saya letak yang ini akhir sekali? Sebab saya tahu, manusia kalau dah nekad dengan sesuatu keputusan, cakaplah apa pun. Memang dia tak mahu dengar. Makanya, berbincang ni jalan akhir sebagai mencari alternatif ilham tentang apa yang perlu dibuat selepas berhenti kerja. 

6. Carilah ilmu. Buka rangkaian sillaturrahmi mulai sekarang. Kalau dulu dengan jiran payah nak senyum, mula-mulalah senyum. Kalau dulu senyum tak nampak gigi, sekarang senyumlah nampak gigi. Kalau dulu senyum nampak gigi tapi tak menyapa, sekarang menyapalah. Begitu juga dengan rangkaian laman sosial, buka jalan dan cari kawan-kawan yang baik dan positif. Hey, anda akan masuk ke dunia mesyuarat tingkap sepagi-pagi tau. 

Wallah hu alam. Bak kata tuan Shamsuddin Kadir, lain sekolah, lain ajaran. Tetapi semuanya menjurus kepada kebaikan, insya-Allah. Meraikan perbezaan dengan minda terbuka.

                                                    (^ ^) (^^)

Akademi Bekerja di Rumah menawarkan pakej Rakan Niaga tau.
Ada dua pakej, satu pakej kami siapkan blog tinggal anda promosikan apa juga produk Akademi, ada komisen tau. 

Satu lagi anda belajar buat blog bisnes anda sendiri, kemudian anda promosikan produk akademi.
Anda tak perlu kemahiran bercakap. Gunakan kemahiran menulis dan 'menggoreng' di laman sosial.

monalitamansor@gmail.com
FB : Monalita Mansor



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung