Sunday 16 February 2014

Persimpangan Buah Delima

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Monalita Mansor

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Saya ingin memanjangkan perbincangan di facebook mengenai usaha meninggalkan kerjaya bergaji, berbonus dan ber'overtime' dan tinggal di rumah memasak, membasuh kain, melipat kain seterusnya menjadi supir mupir dengan gembiranya.

Hakikatnya, kita akan sentiasa berada di persimpangan. Ya mahu berhenti jam-jam ni juga tanpa lengah sebab;
1. Tak tahan dengan bos - pilih kasih, tangkai jering, buruk siku.
2. Kesian dengan anak-anak - malam baru nampak muka mak, tak dapat nak manja-manja dengan mak sebab mak sibuk
3. Risau tinggalkan anak di taska atau dengan pengasuh - takut di'gulailabu'kan anak kita.
4. Dah bosan asyik buat kerja yang sama - wal hasil balik asal
5. Letih - balik rumah dah lah berumahtangga di dalam kereta/bas/tren sampai rumah kena masak, mengemas, layan anak, layan suami.
6. Kerja tak bersesuaian dengan kelulusan.
7. suami suruh berhenti kerja.

Namun, persimpangan delima ni boleh dipecahkan menjadi buah dilema yang sedap dimakan. Caranya? nak bertanya siapa? tanyalah Yang Maha besar. Lakukanlah istikharah.

“Di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah (minta pilih) daripada Allah Taala dalam segala urusannya dan di antaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Istikharah daripada Allah pada segala urusannya.”

Bila nak dilakukan? walaupun waktu seafdalnya sebelum tidur atau sepertiga malam, ia boleh juga dilakukan bila-bila masa saja. Dua rakaat satu salam, minimanya dan dua belas rakaat (12) enam salam, maksima. Anda boleh rujuk kepada buku panduan solat sunat yang banyak terdapat tetapi jika was-was, bertanyalah pada yang arif.

Penting sekali niat di hati untuk mencari penyelesaian dan saya pernah diingatkan semasa berdoa, 'jangan tentukan apa yang kamu hendak tetapi minta Allah (dengan sepenuh keyakinan) berikan penyelesaian dan petunjuk.'

Lakukan berkali-kali sehingga anda yakin sudah mendapat klu yang setepatnya. Klu tersebut tidak semestinya di dalam mimpi sahaja, mungkin juga didorong oleh satu perkara sehinggakan keinginan kepada pilihan A atau B semakin menguat.

Lepas tu, saya ceritakan apa yang boleh kita buat. Ini kisah benar, berdoa, berdoa dan jangan letih berdoa. 

Atau anda boleh mendapat inspirasi daripada e-book ini.



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung