Thursday 26 December 2013

Gantian 'P'

Teks : Monalita Mansor
Foto : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah. Cuba tanda senarai semak di bawah. Sudah disiapkan semuanya?

1. Baju sekolah
2. Kasut sekolah
3. Stokin sekolah
4. Tudung sekolah
5. Buku sekolah
6. Alatan sekolah

Sudah lengkap? Meh kita tengok alatan sekolah anak-anak. Pensil, pemadam, pembaris, pensil warna dan segala macam yang bermula dengan 'p' tu. Elok lagi ke? Kalau setakat tak berasah, tak perlu beli baru. Kalau setakat pembarisnya sompek sikit, bekas pensilnya sudah comot, pujuk anak baik-baik. Tak perlulah beli baru. 

Kalau anak-anak 'mengantan' juga, gunalah kuasa diktator kita. Ya, ini sahajalah masa mereka membesar tetapi bukan bermakna semua kehendak mereka dituruti. Lagipun harga barangan tersebut, walaupun dipakejkan tak pernah kurang daripada RM10.00 (bersama bekas pensil) cuba anda semak balik. Kalau along dah dapat bekas pensil takkan angah pandang aje? Apa kata pula ateh, alang, uda, atam, acik,ucu, adik along, adik angah dan lain-lain? 

Tak kisahlah RM10.00 itu tidak dibayar kepada tol yang berjongkang-jongket, sekejap naik, sekejap tidak, tetapi kalau disimpan ke dalam tabung akhirat setidak-tidaknya, berganda-ganda pahala yang kita peroleh.
Wallah hu alam.

Hidayati memang emak yang berjimat cermat. Zaweeya dipaksanya membawa bekal ke sekolah beserta dengan botol air sekali. Macam mana reaksi Zaweeya? Untuk pengetahuan anda, Zaweeya tu dah tingkatan lima, ok!

~~ Kabus Rindu ~~ minggu depan



beriklan dengan kadar serendah RM50.00
http://www.sohodirectory.blogspot.com
belajar di kelas asas blog dan penulisan
http://www.akademibekerjadirumah.blogspot.com
monalitamansor@gmail.com
facebook : Monalita Mansor
facebook page : Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif.


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung