Monday 23 September 2013

Berhati-hati Dengan E-mel

Teks      :  Monalita Mansor
Gambar: Koleksi Persendirian

Setelah hampir sebulan bergendang di sini, memberi panduan kewangan, hari ini saya diuji secara live.

Sebentar tadi, saya mendapat e-mel daripada sebuah bank yang mengatakan penyata akaun secara online sudah tersedia dan saya boleh mendapatkannya percuma di link yang diberikan.

Kepala saya bergendang dengan pertanyaan, saya tidak pernah membuka akaun dengan bank tersebut, kenapa pula saya harus mendapatkan penyata?

Jika anda perhatikan alamat e-mel dalam bulatan merah, untuk kakitangan bank, kebiasaannya alamat akan menggunakan nama sebenar seperti contoh : monalita@bank.com bukannya nama pendek.

**Bulatan merah yang kedua, inclust.com adalah laman 'web hosting' dan adalah tidak logik bank menggunakan laman web luar untuk menguruskan laman mereka.

Apa yang saya lakukan ialah


  1. Menghubungi talian khidmat pelanggan bank tersebut - seboleh-bolehnya cari di Telekom Malaysia, dail 103 untuk bantuan operator.
  2. Minta sedikit maklumat berkenaan 'akaun' kita di bank tersebut 
Setelah pasti dengan maklumat tersebut, barulah saya memberitahu berkenaan e-mel tersebut.  Pegawai Perhubungan Pelanggan Bank tersebut, Cik Naziatul menerangkan bahawa memang terdapat sindiket mencuri maklumat pelanggan bank tersebut yang sedang berleluasa sekarang.  
beza antara www.rhb.com (kiri) dgn yang diklik dari link e-mel.  Sangat minima.


Pengguna yang merupakan pelanggan bank tersebut, dinasihatkan tidak mengklik link dan menggunakan laman tersebut.  Menurutnya, semua maklumat pelanggan akan distor ke tempat lain dan apa-apa juga baki di dalam akaun tersebut akan disapu bersih.

**Pastikan anda mencatatkan nama pegawai yang memberi maklumat serta masa perbualan untuk setiap pertanyaan melalui telefon sebegini.


Ingin sekali saya membaca catatan pengalaman anda selepas mengikuti kelas Asas Blog dan Penulisan di Akademi Bekerja dari Rumah.  Daftar sekarang untuk mendapatkan e-book berharga RM125.00 percuma.

Tiga buah e-book ini menjadi milik anda sebaik sahaja anda mendaftar sebagai pelajar
1. Super WAHM, Super Mom
2. Kelas Asas Blog
3.Panduan Mula Bisnes Butik Online dan Offline

PM saya di facebook Monalita Mansor untuk analisa dan terus masuk kelas.







No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung