Tuesday 22 September 2015

Memilih Tema


Teks : Monalita Mansor
Gambar: Carian Google

Assalamualaikum. Salam ABDR. Bismillah.

Jika anda penggila hiasan dalaman, anda tentu tak kisah berhabis untuk memastikan laman anda memenuhi tema yang anda inginkan. Tak kisahlah tema English, Bali, Jawa, Melayu Asli atau Sehati Sejiwa (campur-campur)

Begitu juga dengan blog, dengan penulis. Blog yang bertema spesifik akan menyebabkan pengunjung lebih fokus dan tahu apa yang ingin disampaikan oleh pemiliknya. Malah, dengan mudah, seandainya kena dengan jiwa mereka, mereka akan seronok. Mereka akan suka berlama-lama di blog anda.
Contoh; jika blog kita bertema penulisan, bahan-bahannya harus seputar dengan dunia penulisan. Ceritalah tentang pengalaman bertemu penulis lain. Pengalaman membaca buku penulis lain. Walaupun entri tersebut di bawah label catatan harian.

Sebagai penulis pula, seandainya mengambil sesuatu tema sebagai ‘hidangan atau makanan’, perlu fokus dan sentiasa menggilap kelebihan itu. Caranya ialah dengan menulis setiap hari dan membaca genre yang sama.

Contohnya; jika anda penulis genre kemasyarakatan. Anda boleh fokus dengan tema tersebut. Namun, idea-idea segar, di luar kotak, unik dan indah harus disuntik. Malah tidak salah bereksperimen dengan mengadunjalinkan dengan gaya bahasa, diksi dan teknik plot yang berbeza

2 comments:

  1. perlunya fokus pada tema kn puan..terima kasihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama. Harap ilmu ini membantu ya. Alhamdulillah.

      Delete

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung