Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google
Dah lama tak paksa diri baca novel. Dah baca, tak boleh berhenti. Inilah hasilnya.
Kisah-kisah berdasarkan ibu tunggal atau bahasa biasanya,
janda kebiasaannya membawa pandangan skeptical terhadap mereka. Janda, dalam
persekitaran kampung biasanya akan digambarkan gedik. Berkebaya ketat,
berpayung dan beg jinjit dengan lenggang itik balik petang.
Janda 916, mengalih definisi tersebut secara keseluruhan.
Baik secara lahiriah mahupun batiniah. Penulis, menggambarkan Melah @ Mellia
seorang janda muda peniaga emas sadur yang berjualan di Kampung Kemboja
mengangkat nilai diri janda yang berbeza. Dia tinggal di kampung tersebut dengan bekas
ibu mertuanya (?) dan digilai ramai jejaka, jetua, jeduda (gurau ok). Aura
Melah melarut sehingga ke pekan sehingga diintai pula oleh Po Chong, tauke
kedai emas 916. Tidak ketinggalan juga, Jelan, pemuda separuh tiang yang selalu
ada membantu Melah ketika diganggu.
Penulis kelihatannya sangat bersungguh-sungguh mengangkat
citra Melah sebagai wanita kental. Pada kebanyakan ketika, doa adalah kekuatan
Melah. Dan, doa itu pula dizahirkan dan relevan pula untuk pembaca berdoa sama.
Dugaan demi dugaan yang ditanggungnya tidak mematahkan semangatnya untuk terus
berdikari sementelahan sedar diri yang dia anak yatim piatu, janda dan
pendatang di kampung tersebut.
Bagaimanapun, penulis tidak membiarkan Melah terlalu
hebat. Melah, masih juga manusia. Ada
ketikanya, perlakuan buruk yang dilakukan oleh bekas ibu mentuanya membuatkan
hatinya sakit. Ada ketikanya, dia teringat saat-saat manisnya bersama bekas
suaminya. Dan, ada ketikanya dia menjadi terlalu garang dengan mengocoh mulut
Zara dengan cili api di rumah Kak Gayah dan membalun Pak Sood dengan payung
apabila maruahnya dipersenda.
Janda 916 diperkuat pula dengan antagonis-antagonis yang
bisa. Berperanan menghuru-harakan hidup Melah dengan matlamat masing-masing
yang berbeza. Tetapi, perlakuannya mereka tetap bertujuan menjatuhkan
Melah. Kadang-kadang penulis memberikan
peluang kesemua antagonis itu bersepakat membuli protagonist. Babak itulah yang
menjadikan pembaca boleh sesak dada.
Pak Sood, digambarkan tua renta tak sedar diri, berlagak
muda. Penulis tidak berlebih-lebih menggambarkan Pak Sood. Cukup sekadar
beberapa frasa seperti motor cabuk, produk zaman Jepun, gigi tak cukup, romeo tua. Ditambah pula
dengan beberapa babak yang lucu tetapi sebenarnya mendatangkan jengkel kerana
di dalam dunia realiti masih kedapatan watak sebegitu.
Zara dan Arief dua lagi watak antagonis yang saling bersaing
mempamerkan kejahatan masing-masing. Zara, anak Pak Sood digambarkan lepas laku
dan keterlaluan sehingga beberapa kali ‘terlepas’ menggoda Cikgu Ejul. Perwatakan tipikal janda sudah dipindahkan
oleh penulis kepada gadis berusia 24 tahun. Arief pula, ada ketikanya menggugah perasaan
pembaca dengan simpati kerana gila talak. Lebih menyedihkan talak yang
dihadiahkannya kepada Melah itu adalah hasil hasutan orang lain.
Penulis juga bijak mentransformasi watak antagonis dan protagonist.
Di tangannya, simpati dan benci bersilang pangkah. Ada ketikanya ada rasa marah
terhadap Mak Chah yang merupakan master-mind perceraian Arief dengan Melah. Ada
ketikanya pula, kita berasa simpati dan insaf dengannya kerana menerima ‘kifarah’
yang bukan kepalang. Begitu juga dengan watak Arief. Ada ketikanya, simpati mencurah-curah terhadapnya kerana
segala yang berlaku, bukan di atas kehendaknya. Bagaimanapun, pada
ketika-ketika yang lain, terutama ketika dia menganggu Melah, kebencian yang
amat sangat tak dapat nak dizahirkan padanya.
Penulis juga tidak lupa memberikan peranan besar kepada
watak sampingan seperti Cikgu Khairil, Kak Gayah, Mak Biah, Sarina dan Po
Chong. Kesemua watak-watak ini berupaya menggerakkan keseluruhan cerita dengan
menopang watak utama dan memberi warna di dalam karya ini.
Dugaan demi dugaan, terutama dugaan fitnah terhadap Melah
mengingatkan saya terhadap kisah yang berlaku kepada Saidatina Aisyah R.A. Saya
tidak pasti adakah penulis melakukan rujukan terhadap kisah tersebut. Ia sangat
mirip terutama babak suami baru Melah mencari ketenangan dengan menjauhinya
sebaik sahaja fitnah tersebut tersebar.
Biasan perasaan tertekan Saidatina Aisyah tergambar dalam watak Melah yang
tertekan mencari tongkat kekuatan ketika diri diuji sebegitu.
Penulis mengalirkan plot dengan cantik. Bermula dengan
memperkenalkan satu persatu watak-watak dan diselang-seli dengan teknik imbas
semula kehidupan Melah bersama Arief dan Mak Chah dan kronologi gangguan Pak
Sood, Arief dan Sara. Fitnah demi fitnah, sokongan dalaman dan luaran daripada
Jelan, Kak Gayah dan Mak Biah. Elemen-elemen kejutan dan saspen juga disuntik
namun ada satu elemen yang tak mampu mengejutkan saya. Orang lain saya tak tahu.
Sebabnya, penulis sudah terkucil memberikan klu dan membongkarkan kejutan
tersebut di awal-awal bab lagi.
Bagaimanapun, ia tidak menghentikan pembacaan saya kerana
ada banyak sebab lagi Janda 916 ini perlu dibaca. Penulis juga tidak lupa
memasukkan beberapa tips dan resepi yang digarap secara bersahaja. Penting, penulis membawa mesej bahawa, setiap
sesuatu yang berlaku membawa hikmah yang tersendiri. Sama ada hikmah tersebut
dapat dilihat oleh mata manusia yang mahu berfikir, terpulang kepada pemikiran
masing-masing.
Tanpa menyelitkan waima sebaris ayat Quran atau hadis
(selain doa) penulis menyebarkan dakwah tentang akhlak, penyerahan diri dan
motivasi untuk diperhalusi oleh pembaca.
Anda harus baca sendiri karya ini untuk memahaminya. Gaya bahasa yang
dibawa penulis tidak terlalu berkerawang. Santai dan mudah dihadam dengan
sekali baca. Namun, ceduklah mesej yang hendak dibawanya.
Kesilapan-kesilapan lain yang perlu diperhalusi ialah
mengenai perwatakan Jelan. Ada beberapa persoalan yang boleh ditimbulkan
terutama dari aspek logika. Bukan kerana watak pemuda separuh tiang itu klise.
Tetapi, mungkin penulis perlu menempek lebih banyak perwatakannya supaya apabila identitinya didedahkan,
pembaca akan berkata, ‘eh… takkanlah watak utama tu tak perasan?”
Kebaikan watak Melah yang dianiayai ibu mentuanya, kemudian
membawa pula bekas ibu mentuanya tinggal bersama juga boleh dipersoalkan. Adakah
manusia begitu dalam dunia? Lebih-lebih lagi, tempoh perceraian antara Melah
dengan Arief, tidaklah lama. Bagaimanapun, tempang itu diampu dek naratif dan dialog Melah sendiri yang masih sukar
mengikis rasa marah dan dendam kepada Mak Chah. Penulis membawa mesej penghormatan kepada
orang tua melebihi segala-galanya.
Di kampung tersebut, bagaikan tidak berpemimpin. Antagonis, bukan
penduduk kampung pula seperti Arief, boleh sesukanya menyebarkan fitnah,
sesukanya menyerang rumah orang lain, pada waktu malam pula. Penulis
setidak-tidaknya memasukkan peranan pemimpin sebagai ejen neutral sebagai
penasihat luar selain daripada watak-watak terdekat.
Kesalahan ejaan, kesalahan nama watak juga kedapatan dan harap dapat dibetulkan pada cetakan seterusnya.
No comments:
Post a Comment
Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D