Sunday 29 March 2015

Berdialog dengan Dialog


Teks; Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

Saya tak paksa and baca nota saya. Nota ini adalah kependekan hasil bacaan dan kefahaman saya terhadap buku Kuasai Cerita Anda tulisan Victoria Hanley. Saya kira, ia ilmu yang bermanfaat, maka saya kongsikan di blog.

Kalau anda ingin pemahaman yang lebih, maka lebih baik anda melabur sedikit atau menjadi ahli mana-mana perpustakaan dan cari buku tersebut di perpustakaan. Insya-Allah, ilmu yang dititipkan boleh disesuaikan dengan konsep penulisan di Malaysia.

Kita akan bincangkan topik dialog pula. Dialog jika diterjemahkan ialah cakapan. Cakapan berfungsi menterjemahkan watak dan perhubungan, menambahkan ketegangan dan penting sekali menggerakkan plot.

Bahasa pertuturan adalah berbeza dengan bahasa penulisan

Tak tahu siapa yang kata, tapi ada dalam buku tu

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung