Friday 15 August 2014

Macam-Macam Ada 21 : 101 Kesalahan Biasa Yang Dilakukan Oleh Penulis


Pengimbuhan 'ke.....-an'


Teks : Monalita Mansor

Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Kreatif. Bismillah.

Kesalahan menambah-nambah akhiran di dalam kata apitan 'ke.....an' ini selalu saya jumpa sama ada di dalam status facebook ataupun di blog. Lebih menggegarkan kerusi cikgu ialah apabila kesalahan itu juga ditemui di dalam status anak-anak muridnya sendiri, "ayooo...rasa nak gigit-gigit mereka ni!"


Dimaklumkan bahawa tiada kata apitan 'ke....kan' di dalam tatabahasa Melayu. Perhatikan contoh di bawah:


  • kemasukkan
  • kebanyakkan
  • kedudukkan
  • kelembikkan
Menghairankan juga, hanya kata nama atau kata kerja yang berakhir dengan konsonan 'k' sahaja yang menerima kata apitan 'ke....kan' ini. Itu yang menghairankan saya. Menghairankan sungguh. Kenapa pula kata dasar yang berakhir dengan konsonan 't' 'd' tidak pula ditambah dengan konsonan yang sama! Sungguh saya hairan.

Saya cuba memberikan formula solusi untuk masalah ini. Dan untuk pelajar saya, kalau saya jumpa lagi kesilapan ini, memang saya akan gigit-gigit kalian!


Setiap kali anda bertemu dengan kata dasar yang berakhir dengan konsonan 'k' dan perlukan kata apitan 'ke':

K + AN : KAN
bukan K + KAN


Kan...bukan Kkan...kan?


kan...kan? bukan kkan ok!


Jadinya, ejaan yang betul ialah, 'kebanyakan', 'kemasukan', 'kedudukan' dan 'kelembikan'. Ya.
Menjemput anda ke http://kafecmv.blogspot.com/ untuk pilihan serunding yang enak, produk makanan sunnah, produk kekabu dan novel-novel terpakai.

Untuk belajar buat blog atau memulakan bisnes dropship atau beriklan di lebih 800 blog kami, jemput ke http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/


Terus pm ke facebook (lihat link di sebelah kanan entri)
atau
whatsapp : 011-19737269

atau
emel : monalitamansor@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung