Sunday 9 February 2014

Salah Isi Borang? Habislah!

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Seperti yang saya coretkan di status facebook semalam, ada beberapa kali saya dapati pengguna tidak menggunakan hak mereka pada waktu sepatutnya. Pengguna apa? penguna ubat kuat? atau ubat minum sekali terus ketat, padat dan entah apa-apa?  Maaf ya, tidak sekali-kali. Ampun, iklan begitu sudah saya hadang di facebook saya dengan mesej sexual explicit.

Saya terbaca status seorang sahabat beberapa hari lalu yang menceritakan kenangan pahitnya di sebuah kaunter apabila terisi salah borang dan diminta datang keesokan harinya kerana kaunter sudah hampir ditutup.

Di sini, sepatutnya anda perlu gunakan hak anda. Tidak perlu mengalunkan suara yang merdu, sekadar minta dengan baik

-berikan saya borang yang baru
- saya akan isikan sekejap (bergerak sikit ke kawasan kosong di antara kaunter)
- isi semula dan serahkan semula sebaik sahaja pelanggan di belakang anda selesai dengan urusannya
- jika dia enggan menerima semula borang anda, barulah minta penjelasan

sebenarnya adalah salah 'menghalau' pelanggan secara terhormat begitu dan memberikan alasan yang bukan-bukan kerana sebenarnya ia bukan prosedur tetapi proses awal untuk balik tidur!

Pengalaman saya, terutama sekali apabila berdepan dengan warga tua (kadang-kadang warga muda) yang dapat kita agak akan melakukan kesilapan dalam mengisi borang.

1- minta mereka isi borang baru
2 - salah jugak? minta mereka tanda tangan dan tuliskan jumlah di depan mereka, pastikan betul-betul dan proses. maklumat lain, saya minta mereka isi kemudian.

Susah sangat ke? Tak. Semuanya dari hati sebenarnya.


************  **********************                

Beriklan di SOHO directory
pm : Monalita Mansor
emel : monalitamansor@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung