Tuesday 25 February 2014

Catu Minda

Teks : Monalita Mansor

Gambar : Carian Google


Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Hari ini bicara tentang catu. Di dalam kawasan perumahan saya hari ini, air dicatu sebagai langkah penjimatan berikutan paras takungan air yang menurun drastik. Catu, dalam definisi Kamus Dewan adalah membahagi-bahagi dalam jumlah yang kecil. Mungkin selama ini saya menerima sejumlah 10 liter, hari ini saya mungkin menerima 5 liter sahaja. 5 liter lagi akan diberikan kepada pengguna lain dalam serakan pengguna yang lebih lebar lagi.

Bercakap tentang catu juga, itu adalah antara perkara yang perlu anda fikirkan apabila anda mengetuk tukul di dalam minda untuk membuat keputusan menjadi WAHM SOHO. Jika anda ini di dalam kategori apabila mendapat gaji akan habis dalam satu hari jugak, tanpa berlengah lagi (tak termasuk komitmen hutang) maka anda perlu masuk kem dahulu.

Kem apa? Kem disiplin pantang nampak duit. Tak perlu mendaftar masuk ke mana-mana kem yang mahal. Kem itu anda sendiri boleh bina dengan minda. Mula-mula, dapatkan bahan bacaan yang berkenaan. Cerakin ilmu sebanyak mungkin. Selepas itu, visualkan minda anda yang sekarang anda sudah tidak bekerja. Anda tidak akan dapat gaji sekelepuk turun dari langit, sebongkah meletup dari dalam bumi.Kemudian, senaraikan apa yang patut dan apa yang tidak patut ada ketika itu. Apa yang patut berlaku dan apa yang tidak patut berlaku. (Semuanya atas izin Allah, insya-Allah)

Di dalam istilah penulisan ia dipanggil flash forward scene. Tetapi, awas! jangan visualkan yang negatif sahaja. Jangan fikir anak tak boleh pakai baju baru, raya tak boleh pakai baju baru, tak boleh beli seluar dalam baru setiap bulan. Jangan...jangan...jangan. 

Penting sekali, catu minda dahulu. Ia sebenarnya terpayung di bawah satu kata kunci iaitu RANCANG.

Selamat Merancang.

e-book tulisan Ashikin Hashim ini akan bertukar ke versi kertas tidak lama lagi. Ashikin dulunya protege kelas blog sebelum mendaki sebagai alumni seterusnya pengurus online (guru) di dalam Akademik Bekerja di Rumah. Realisasikan impian beriring doa dan usaha.
PM Monalita Mansor
monalitamansor@gmail.com


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung