Monday, 16 December 2013

Boling - Menetapkan Matlamat

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Peribadi


Assalamualaikum. Salam Serumahtangga. Bismillah.

Tajuk asalnya nak menonton Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang. Rupa-rupanya, hari ini hari terakhir dan tayangan berakhir siang tadi. Aduhai. Maka kami bergerak ke kedai buku Popular di sebelah GSC Mall di IOI Mall Puchong.

Dah masuk kedai buku, seorang demi seorang menyorong buku,

"Mak, boleh tak along beli ni?"
"Mak boleh tak ummi beli buku ni, ada diskaun."
"Mak, Umar ambil satu je, boleh tak?"
"Affan nak buku ni mak..."
Berat, menentukan mutu balingan

"Eh, mak dah tak kerja la. Pergi tanya abah," jawab saya. Zaman saya bekerja dahulu, kalau bawa mereka ke kedai buku, wah! macam pengarah syarikat buku tu ada syer dengan saya, dibuatnya. Bila jadi suri rumah, saya selektif sikit, nak-nak ada buku-buku tu nanti bertebaran merata-rata. Lagilah angin saya dibuatnya. 
Kasut, sebagai fungsi keselamatan dan keselesaan

Daripada kedai buku, kami bergerak ke pusat boling. Entah apa namanya, tapi popularlah di sekitar Puchong ini. Setelah enam belas tahun saya kembali ke sini, dan kali pertama memegang dan 'melempar' bola boling. Kebanyakannya semua ke longkang. 
Colour doesn't matter

Begitupun, bila dapat buat jatuhan, saya mula memerhati beberapa faktor yang menyumbang kepada jatuhan tu. Jarak, berat bola, teknik 'melempar' semuanya diambil kira. Penting sekali, bertenang, pesan suami saya. Pagi tadi, Puan Masayu Ahmad melampirkan pautan blog mengenai menetapkan matlamat secara terperinci dan fokus. 
Juara malam tadi, tengok, berapa banyak botol oren kat belakang tu belum jatuh!

Jadi, saya memang mendapat pelajaran berguna malam tadi selain membarakan kasih sayang di antara kami sekeluarga. Alhamdullilah. 
Gaya 4 beradik yang menang bergaya-gaya

No comments:

Post a comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung