Monday 11 November 2013

Affan Yang Istimewa

Teks  : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Affan
saya berikan contoh dan saya suruh Affan lukiskan gigi menangis

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.

Dah namapun anak bongsu, Affan memang menjadi kebanggaan saya dan suami.  Tanpa angin tanpa ribut, dia boleh datang memeluk pinggang saya erat-erat atau datang mengendeng saya yang sedang berbaring sambil berbaring di sebelah dan memeluk saya.  Bukanlah anak-anak lain tidak istimewa, mereka tetap istimewa dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing.  
'Awan tak larat' itu adalah hasil ilhamnya sendiri

Blog Azura Abdullah, sangat memberi ispirasi apabila membicarakan hal anak-anak ini.  Affan ditakdirkan ketinggalan serba serbi.  Dia yang paling lambat membaca, paling lambat membesar (sampai sekarang tak gemuk-gemuk) paling lambat mengaji.  Tetapi dia, tetap anak saya yang hebat.  Kelebihan Affan ialah dia pandai melukis, dalam ertikata lain dia boleh melukis dengan hanya meniru tanpa perlu menekap (saya dulu kalau nak melukis memang kena tekap).  Pada peringkat anak seusianya kelebihan itu saya sambut dengan kesyukuran.
Dia memang lambat membaca sebab itulah fakta diejanya fatta

Affan juga mempunyai stor leksikon (kosa kata) yang sangat luas.  Tetapi saya mengagak dia memperolehinya melalui kemahiran mendengar, bukan membaca.  Ada beberapa ketika perkataan yang keluar daripada bibirnya bertaraf Bahasa Melayu standard sepenuhnya, kita yang mendengarnya bagaikan berada di dalam majlis rasmi!

Sengaja saya kongsikan catatan ini kerana ingin menjadikan tarikh ini titik temu karya saya dengan karya Affan di dalam sebuah manuskrip novel kanak-kanak, insyaAllah.

Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif akan bersiaran mulai Disember.  Anda yang berminat untuk menjadi penulis atau ingin memperbaiki mutu tulisan anda dan mempercayai kami, boleh menghubungi kami untuk pra-daftar.  Yuran dikenakan berpatutan dan berkonsepkan pengajaran kelas blog.  Fleksibel dan santai.  Anda tidak perlu hadir ke bengkel, semuanya online.  


tengoklah gelagat Affan bersama Anis, Ummi dan Umar
Bertindak sekarang, hubungi saya dengan meninggalkan komen SAYA MAHU di ruangan komen. 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung