Sunday 27 April 2014

PBAKL 2014 : Hari Raya Dalam Erti Sebenarnya

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Kalau dah nama pun hari raya kan, sudah tentunya tidak boleh lari daripada perkataan sillaturrahmi. Hari ini, saya bertugas di booth Online Book Seller di Bilik Mawar (M30).
Klon Norhayati Samadi


Seawal jam sembilan pagi, saya sudah menerima panggilan telefon daripada seseorang mengkhabarkan ketibaannya di PWTC. Ya Allah, paginya! kata saya. Tapi, macam mana pulak, dah tentunya dia datang dengan rombongan bas sekolah, lain kalau dia yang jadi drebar bas tu kan...sukalah dia nak datang jam berapa pun.
Klon Norhayati Samadi dan Klon Monalita Mansor, diletakkan sebelah menyebelah.

Jam 10, barulah saya, suami, Affan dan Ummi bergerak (kalau bertolak...mintak ampun...tak tiba) perjalanan, biarpun agak lancar mengambil masa sejam juga. Seperti semalam, suami mengambil langkah selamat dengan memarkir nun jauh berhampiran simpang masuk ke Sek Seri Puteri. Yang tak selamatnya ialah saya dan anak-anak yang terpaksa sekali lagi menyertai kejohanan menghenjut sedunia....aduh mak! Alhamdulillah juga PBAKL hanya setahun sekali. Kalau tiap-tiap hari?
Kak Maria menandatangani Erti Cinta

Sebaik tiba, walaupun sudah panik juga mencari lokasi, saya bertemu dengan seraut wajah. Orangnya kecil molek dan dia menegur saya terlebih dahulu. Eh! siapa agaknya...Cik Puan Maria Kajiwa, sifu dan idola saya. Sesi ramah mesra beliau sudah bermula seawal jam 11.00 pagi. Sambil berbual-bual, saya keluarkan Novel Erti Cinta, untuk ditandatangan Kak Maria. Perasaan teruja tak terkatakan sampai lupa nak bergambar berdua.

Sambil duduk-duduk sempat juga sifu berpengalaman ini menurunkan ilmunya. Dah, nama pun sifu kan. Beliau langsung tidak lokek berkongsi ilmu, sedikit pun. Bersyukurnya saya menemui wanita rendah diri ini. 

Kemudian, muncul sesusuk tubuh mirip seorang yang sangat saya kenali. Allah hu akbar, saya bagai melihat klon seorang sahabat bernama Norhayati Samadi.Zulaikha Shahrudin atau nama manjanya Azue menghampiri saya, dengan santun menyalami saya ditemani gurunya. Tanpa sedar, saya memeluknya, saya rindukan Yatt sebenarnya. Karektor anak gadis ini memang saling tak tumpah ibunya.

Booth yang kecil ini mulai dipadati dengan peminat-peminat kak Maria Kajiwa sebaik sesi beliau berakhir. Tidak lama kemudian, seorang wanita mendatangi saya, menghulur tangan. Dia memperkenalkan diri sebagai Mariannah, salah seorang ahli Grup Mari Menulis di facebook yang gigih menulis. Kabus Rindu siap ditanda tangani untuknya. Kemudian booth terus kecoh dengan kehadiran pelajar kelas asas blog saya, Nur Dila, Nur Hidah dan kedatangan kak Imaniah, admin guru Geng Hantu Novel.

Sebab itu saya namakan PBAKL membawa erti hari raya sebenarnya. Tidak ketinggalan juga kehadiran Ainin Naufal dan Cik Noraz Ikaz yang dipaksa menandatangani novel masing-masing. Hari terus berlangsung menyeronokkan, disambung pula ke Restoran Mee Tarik di Jalan Dang Wangi. Fuhh! masya-Allah. Sambil mengumpatkan novel masing-masing, Nur Dila yang ditemani anak gadisnya (saya menemuni Yaya - karektor dalam Kabus Rindu) pada dirinya. Manakala Nur Hidah ditemani anak saudaranya.

Memang tak ingat dunia. Hujan yang renyai jadi berhenti, tapi kami masih belum mahu berhenti....

Bersambung catatan pada 3 Mei 2014 pula ya...insya-Allah.

Nota : Plot yang mengikut kronologi adalah latihan yang paling mudah untuk pemula dalam bidang penulisan.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung