Wednesday 28 October 2015

Aku Dia Dan Rezeki : Remaja Penjual Nasi Lemak

Dapatkan sekarang
RM32 termasuk caj pos
Remaja penjual nasi lemak
.
.
Menyempurnakan amanah itu adalah wajib. Saya menerima sms hampir menjelang tengah malam.
'Salam, abang long, esok pagi tolong hantarkan nasi lemak ke kuih ke untuk golongan gelandangan atau fakir miskin, saya dah transfer duit. Tak banyak RM30 je, tq abang long'
Paginya, usai solat Subuh. Saya tidak boleh bangun. Perut memulas. Setelah mengambil ubat, saya terus tertidur.
Saya terjaga pukul 10 pagi. Bersarapan dengan bijirin ot dan susu.
Sedang enak menikmati sarapan. Tiba-tiba saya teringatkan pesanan sms yang diterima.
Saya bersegera menghabiskan sarapan.
Tidak membuang masa, saya terus menunggang ke warung menjual nasi lemak.
Jam telah menunjukkan pukul 11 pagi. Saya berkeliling kampung. Perasaan hampa menguasai diri.
Kebiasaannya, pukul 11 pagi, kebanyakan warung menjual nasi lemak telah ditutup.
Fikiran saya telah buntu.
Alamak, baru saya teringat sesuatu. Saya berhenti dan membuka penutup tangki minyak.
Nasib baik saya buka. Minyak telah hampir habis.
Saya terus memecut ke stesen minyak di luar kawasan kampong.
Usai mengisi minyak. Sewaktu pulang, saya telah melalui jalan lain.
Sewaktu melalui satu selekoh. Saya terpandang sebuah warung kecil. Hanya payung dan meja.
Penjaganya seorang remaja lelaki.
Bila mendekati warung itu. Alhamdulillah, nasi lemak masih ada.
Saya berhentikan motor dan terus membeli nasi lemak yang telah siap dibungkus dan telah diatur diatas meja.
"Ini sahaja yang tinggal, dik?" saya bertanya berbasa-basi.
"Er, tak adalah ... ini sahaja yang saya jual." Remaja itu menjawab dengan senyuman.
Setelah mengira, harga sebungkus RM1.50. Ini bermakna saya mendapat 20 bungkus nasi lemak.
"Banyak laku jualan nasi lemak hari ini?" saya bertanya lagi.
"Tak, abang lah orang pertama yang beli nasi lemak saya, saya dah cadang nak balik, tak ada orang nak beli ..." luah remaja itu.
Saya memandang wajah remaja itu. Tak mampu nak cakap apa lagi.
Terus bergegas membawa nasi lemak ke rumah fakir miskin.
***
.
.
[Bekerja itu jihad. Manusia bagi gaji lambat, Allah bagi pahala cepat].
:::::::::::::

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung