Wednesday 1 October 2014

Macam-Macam Ada 40 : 101 Kesalahan Yang Biasa Dilakukan Penulis - Elipsis...

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google


Elipsis ialah tiga titik yang digunakan untuk menggantung ayat, berjeda, berhenti sekejap atau membina 'cangkuk minda' di dalam perkataan sama ada pada permulaan atau pada pengakhiran dialog. 


Elakkan menggunakan elipsis di dalam ayat penyata untuk penulisan entri profesional (motivasi, keagamaan, teknikal) sebab menunjukkan ketidakmatangan penulisan kita - Maksud saya boleh gunakan bahasa santai, tetapi elakkan menggunakan elipsis (jangan salah faham ya)

Di dalam naratif pula jika perlu sangat gantikan dengan koma (,) atau palang (-). Kenapa? Sebab ia menganggu pembacaan lebih-lebih lagi sekiranya penulis menggunakan POV3 - sudut penceritaan/pandangan pencerita serba tahu.  






Intan Haji Daud, alumni kelas asas blog dan penulisan kreatif sedang mengayuh laju menyiapkan novel pertamanya, setelah cerpennya Goyah dan Cik Sitam Blogger terpapar di Wadah Siswa dan Mingguan Wanita. Baca terus di sini; 

http://ninazaty.blogspot.com/2014/09/aminkan-cintaku-bab-21.html

Awal pagi, Encik Muslim dan Puan Solehah sudah tercegat di hadapan pintu rumah banglow tiga tingkat milik abang iparnya itu. Opss! Sekarang sudah bertambah satu pangkat. Besan. Sebaik menyedari kedatangan kedua ibu bapanya, Atila yang berada di dapur, berlari ke ruang hadapan rumah untuk membuka pintu. Tanpa sempat menjawab salam yang diberi, laju saja dia menerpa lalu memeluk keduanya. Macamlah sudah setahun tidak berjumpa. Aidin di belakang sekadar tersenyum melihat gelagat isterinya. Rindulah sangat!

Untuk bersama kami, hubungi wahana komunikasi di bawah. 

2 comments:

  1. salams pagi...menjenguk cikgu BM :):) hari-hari dapat ilmu baru.....tksh:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. Cikgu BM la sangat...terima kasih. Miza. Hrap dpt manfaat.

      Delete

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung