Saturday 19 April 2014

Di Sana Terlebih, Di Sini Terkurang

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Ada ketikanya, saya merasakan menjadi penulis ni, ada simpton 'mental' sikit. Yelah, mana taknya, tak ada masalah, pergi cipta masalah, susun masalah, kemudian duduk tak duduk (kata mak saya) pergi selesaikan pulak. Lepas tu, belum kisah writer's block, idea tak masuk, plot tak flow, perkataan tak cukup dan seribu satu kisah yang entah apa-apa.

Semuanya saya rasakan ketika mengedit cerpen protege saya, Intan Haji Daud yang terlebih kuah. Maka saya minta dia kurangkan kuah, sebab ada majalah-majalah yang menetapkan patah perkataan untuk siaran majalah mereka. Selepas ini, saya mengedit pula cerpen seorang lagi protege saya, Cikgu Syida yang terkurang kuah, juga untuk mematuhi syarat siaran majalah. Akhirnya saya tergelak seorang diri. Yang di sana terlebih, yang di sini terkurang.

Namun begitu, itulah dia kebahagiaan saya, terutama melihat protege-protege yang datang dengan gelas yang kosong, ada juga separuh berisi ada juga penuh, mendapat sedikit manfaat daripada ilmu yang dikongsi. Sebagus mana saya ni? Allah yang tahu sebab Dia yang jadikan saya. 

Sekali lagi, apa-apapun saya hanya ingin mendorong kebaikan, insya-Allah. Mengongsi saat indah apabila impian terlaksana dalam cara kita sendiri. Selebihnya, Allah sahaja yang mengetahui.

Nota : tanda (-) perlu diletak untuk kata ganda sahaja. Tetapi, untuk kata majmuk, ia tidak perlu diletakkan.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung