Thursday 19 December 2013

Penunggu Jeram Tengkek

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Mee sudah sekuali digoreng. Tapi destinasi tidak ditentukan lagi. Saya dah suruh anak-anak tanya. Baik anaknya sendiri, mahupun anak saudara kesayangannya, Afiq Haikal yang keletah dan homeh. Encik suami sekadar jawab 'hmm' aje. 

Tiba-tiba sahaja dia muncul dan bertanya,
"eh, kenapa tak siap lagi?"
Saya dan Cik Na, biras saya berpandangan. Nasi belum ditanak. Mee tadi sudah luak separuh. Cepat-cepat nasi ditanak dan lempeng telur disediakan. Dengan terhencot-hencot, saya bantu juga apa yang patut. Cawan, sambal tumis semalam yang dah dihangatkan, tumis sardin semalam semuanya dihangatkan dan diisi dalam bekas. Termasuk juga kerdas, ulam pencuci perut. Hihi

Perjalanan melalui Pertang dan Kg Geylang, membelah banjaran Titiwangsa menuju ke pendaerahan Batu Kikir. Tiada kedapatan perumahan sepanjang mengharung kehijauan alam. Hanya ada satu penempatan orang Asli. Memang kalau melalui jalan itu pada waktu malam, perlukan konvoi berkereta. Kalau sendirian, wallah hu alam.

Kami singgah dulu di rumah mak ngah, emak saudara suami. Teruja dia melihat kehadiran kami dan kami dengan tak malunya meminjam pinggan. (Boleh lupa bawak pinggan! dalam kereta baru teringat). Menuju ke Jeram Tengkek, kami diperlihatkan dengan transformasi masyarakat Orang Asli di sepanjang perjalanan. 

Tiba di air terjun tersebut (di Negeri Sembilan disebut jeram), kami terus mencari lokasi terbaik. Hanya di kawasan cetek memandangkan kami membawa anak-anak kecil. Sambil berendam, saya terjumpa sebatang kayu bengkok yang saya jadikan tongkat. Maka Along menggelar saya Penunggu Jeram Tengkek, lebih-lebih lagi kalau saya berpakaian serba hitam.

Formasi air dan batuan begitu menakjubkan. Itu yang boleh saya katakan. Hati terus melafaz hamdallah, merasa kerdil diri. Yang terpele'ot mungkin urat kecil mungkin sebesar cacing tanah sahaja, tapi apa yang mampu saya lakukan? tak ada apa-apa!

Wallah hu alam.

Rangkaian blog kami sudah menjangkau sehingga 340 blog. Beriklan dengan kami dengan kadar pakej serendah RM50. Hubungi saya untuk maklumat lanjut. 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung