Thursday 21 November 2013

Dah Biasa Sangat!

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga.  Bismillah.

Semalam, membawa anak-anak menonton teater 'Danial dan Bawang Hitam' di Auditorium DBP.  Berjumpa pula dengan sahabat lama, Jie Khalid yang juga membawa anak-anak menonton.  Rupa-rupanya dia sudah menjadi suri rumah lebih 4 bulan.  Semuanya kerana ingin memberi perhatian kepada anakanda ketiganya yang didiagnosis menghadapi komplikasi buah pinggang bocor.  Semoga Allah memberi kekuatan kepada Jie dan suaminya Khalid (kedua-duanya rakan sekolah saya).

Saya dengan encik suami, bukan pasangan bahagia kalau tak bikin drama dalam kereta.


Saya sudah nyatakan awal-awal, DBP.  DBP.
"Tempat hari tu ke?"  tanyanya
"Ha'ah."  kata saya.

Lalu kereta meluncur laju membelah trafik dan terus menghala ke Jalan Tun Razak.  Dalam hati tertanya-tanya.  Bila pulak DBP pindah ke Jalan Tun Razak.  Saya bertanyakan encik suami hala tujunya.

"Tempat hari tu."  jawabnya selamba.
"I cakap DBP, bukannya PNM."
"You cakap tempat hari tu?"  'tempat hari tu' ialah Perpustakaan Negara Malaysia, di mana program Jualan Buku@ But Kereta dijalankan. 

*Minta maaf, "I" "you" sahaja bahasa kami bermanja-manja.  Sudah terbiasa. 

Disebabkan sudah terbabas, pemanduan dihalakan terus ke Cheras.  Betul ke Cheras? Entah, sebab tahu-tahu kami sudah berada di dalam terowong Smart.

"Ya, acara kita pada hari ini, melawat Smart Tunnel."  Kata en. suami. 
"Oh, inilah terowong yang keluar dalam dokumentari kat NatGeo tu yek..." kata Umar pula.  Inilah kali pertama kami melalui terowong ini dan merasa sangat teruja. 

Tapi, sebahagian pagi kami dihabiskan bersiar-siar di dalam kereta, amalan menghabiskan minyak selepas berdrama kerana tersilap lokasi atau sesat.  Dah biasa sangat!


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung