Saturday 12 September 2015

Monolog Dalaman

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum Dan Salam Kreatif, Bismillah.

Monolog dalaman bermaksud watak/penutur bercakap sendiri DI DALAM HATI. Penerang dialog yang digunakan untuk menerangkan perbuatan bercakap di dalam hati ialah, ‘getus hati, kata hati, bisik hati, pujuk hati,’ dan perkataan lain tetapi mesti ada perkataan ‘hati’ di belakangnya.
Contoh :
… aku sayangkan kau,’ bisik hatinya.
…Aku tak peduli. Aku akan dapatkan juga!’ jerit hatinya.
Jika menggunakan kurungan dialog pula, ia jadi begini:
… aku sayangkan kau.’ Meriam berbisik sendiri sebelum memejamkan matanya.
…Aku tak peduli. Aku akan dapatkan juga!’ Dia merenung gambar perkahwinan mereka di dinding sambil hatinya menjerit, menanam azam.
Jadi apa perlu kita gunakan perkataan ‘monolog’ kalau kosa kata kita kaya dengan perkataan-perkataan yang menggambarkan perbuatan BERCAKAP SENDIRI?
Kosa kata yang boleh digunakan untuk menggambarkan monolog dalaman ialah: 
Pujuk + hati + sendiri
Bisik + hati + sendiri
Getus + hati
Kata + hati + sendiri
Jerit + hati
Marah  + hati

Tempik + hati + sendiri

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung